A Jaguar cég 2019 elején nyitja meg legújabb fejlesztőközpontját Magyarországon. A brit vállalatot tíz évvel ezelőtt vásárolta meg az indiai Tata Motors. A cég azóta nagy nemzetközi hálózatot épített ki. Nagy-Britannián kívül vannak részlegei Írországban, Ausztriában, az Egyesült Államokban, Brazíliában és Kínában. Legújabb termelőbázisát a szlovákiai Nyitrán nyitotta meg, az induláskor 1500 munkavállalóval.
Az utóbbi időben azonban – részben a piaci bizonytalanságok, kínai értékesítéseinek csökkenése és a dízelmotorokkal kapcsolatos szigorodó környezeti szabályozás miatt – a Jaguar üzleti eredményei romlottak. Az értékesítés 13 százalékos csökkenésével működése veszteségessé vált, a cég ezért általános költségcsökkentési tervet dolgozott ki. Ennek egyik jeleként brit részlegeinél már időszakos leállások és elbocsátások is voltak. A brit gazdasági elemzők szerint az eddigi ezerfős elbocsátást újabbak követhetik. Nehezíti a cég életét a Brexit miatti bizonytalanság is.
A társaság előremenekülési stratégiájának része, hogy gyártási és fejlesztési telephelyek létrehozásával elindult régiónk felé. Ezzel egyrészt jelentős költségmegtakarítást érhet el, másrészt megerősítheti jelenlétét az EU-ban a Brexit utánra.
A budapesti telephelyről a brithez képest alacsony munkaerőköltségek mellett a rendkívül alacsony társasági adó és a kapott állami támogatás miatt döntött. Az azonban kétséges, hogy a bejelentett száz mérnöki pozíciót valóban fel tudja-e magyar mérnökökkel tölteni. A jól képzett mérnök Magyarországon, ahogyan azt a már nálunk működő autógyárak munkaerő-problémái is jelzik, hiánycikk. A cégek már most is egymástól csábítják el az embereket, sőt otthoni részlegeikbe is előszeretettel toboroznak magyar szakembereket.
Nagy tehát a valószínűsége, hogy a cég kénytelen lesz azokból a környező országokból toborozni munkaerőt, ahol alacsonyabbak a bérek, mint nálunk.
Elsősorban Ukrajna és Románia jöhet szóba, mivel a szlovák bérek szintje már magasabb a magyarnál. Egyébként a Jaguar a nyitrai gyárában is súlyos munkaerőhiánnyal küzd. A többi között Magyarországról, Esztergomból is próbál munkaerőt csábítani Nyitrára.
A magyar gazdaság versenyképessége szempontjából az új fejlesztőközpont, főleg ha külföldről érkező mérnökökkel dolgozik, nem számít előrelépésnek.
A nálunk dolgozó szakemberek a brit kutatóközpont által irányított fejlesztőmunkába fognak bekapcsolódni. A nemzetközi tapasztalatok, a szakmai együttműködés új tudást hoz Magyarországra, ami elsősorban akkor lesz előnyös, ha nem túlzottan specializált, hanem más ágazatokban is használható, konvertálható tudás lesz, és ha ez a tudás itt is marad Magyarországon. A budapesti telephely hosszabb távú léte és eredményei azonban nyilvánvalóan attól függnek majd, hogy sikerül-e a Jaguarnak a tervezett technológia és termékváltással megőriznie nyereségességét és versenyképességét.
Természetesen az autóipar egészének piaci helyzete is hatással lesz ennek a részlegnek a sorsára. A magyar gazdaságra gyakorolt hosszabb távú pénzügyi hatást pedig csak úgy tudnánk számszerűsíteni, ha elvégeznénk egy hatékonysági elemzést a Jaguarnak adott állami támogatás várható megtérülésével kapcsolatban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.