Vajon tisztában vannak a digitalizáció jelentésével és jelentőségével a magyar cégvezetők? Egyebek mellett erre a kérdésre is választ ad a Kelet-Közép-Európa meghatározó piacai mellett Görögországot is bevonó friss kutatásunk, amelyben a különbségek legalább annyira beszédesek, mint az egyezések.
A nagymintás (250 fősnél nagyobb vállalatok körében végzett) felmérés a pénzügyi szolgáltatásoktól a kiskereskedelmen át egészen a gyáriparig minden fontosabb szektorra kiterjedt.
A legfontosabb tanulság az, hogy a digitális transzformáció (DT) megértéséhez ma már egyetlen honi cégvezetőnek sincs szüksége értelmező szótárra. Nemcsak a digitalizáció jelentésével, de a jelentőségével is tisztában vannak. Ezt támasztja alá, hogy a vizsgált magyar cégek csaknem 90 százaléka (87 százalék) a digitális transzformációt egyenesen történelmi lehetőségnek látja: érdemi esélynek a növekedésre. A megkérdezett cégvezetők szerint a digitális átalakulás okozta paradigmaváltás küszöbön áll:
közülük minden harmadik (35 százalék) már két éven belül kifejezetten jelentős technológiaváltásra számít az iparágában.
A felismerést jól láthatóan cselekvés is követte:
a válaszadók majdnem háromnegyede (71 százalék) nyilatkozott úgy, hogy cége már rendelkezik világos és átgondolt DT-stratégiával. A vizsgált magyar vállalkozások negyedének már van dedikált, a digitalizációért felelős csapata, míg a harmaduk épp mostanában alakít ki ilyet – ezzel egyébként Kelet-Közép-Európa élmezőnyébe tartozunk.
Arra a kérdésre, hogy miben, milyen terület fejlesztésében játszhat kulcsszerepet a digitalizáció, a magyar cégvezetők minden régiós kollégájuknál nagyobb arányban jelölték meg az ügyfelekkel kialakított kapcsolat javulását. A magyarok szerint a digitalizáció – az innovatív technológiák segítségével – elkötelezettebbé, hűségesebbé teheti az ügyfeleket. A DT sikerének, hatékonyságának gátjairól szólva a térségben mindenütt érzékeny kérdésként merültek fel az alkalmazottak (és a vezetők) digitális átállással kapcsolatos készségei és képességei
(nálunk a válaszadók 37 százaléka szerint akadály lehet mindkettő). Ugyanakkor hazánkban más országokhoz képest kiugróan sok szavazatot kapott a szabályozói környezet változása is, mint lehetséges akadály.
Hasonló cégvezetői attitűddel már találkozott cégünk a GDPR-előírások bevezetése előtt, saját ökoszisztémájában. Akkor az is kiderült, hogy a félelmek túlnyomórészt a kötelességek és a lehetőségek ismeretének aránytalanságából táplálkoztak – természetesen az utóbbi kárára. A magyar cégvezetők nem voltak kellő mértékben tisztában azzal, hogy bizonyos digitálismegoldás-szolgáltatók termékeinek és szolgáltatásainak a használata esetén nem pusztán hatékony információs és kommunikációs technológiai megoldásokhoz, de egyúttal a legszigorúbb jogi és etikai elvárásoknak megfelelő céges rendszerekhez is hozzájuthatnak.
Amikor viszont az üzleti döntéshozók megértik, hogy az iparág legmegbízhatóbb márkái egyúttal a jogi megfelelés biztosítékai is lehetnek vállalkozásuk számára, akkor a felhősödéssel, a digitális transzformációval kapcsolatos félelmek is elenyésznek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.