Figyelemre méltó elemzést közölt a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a 2019. évi Világgazdasági kilátások (World Economic Outlook) című tanulmányában a nagy és túlzottan megerősödött cégek hatalmi pozíciójának hátrányairól. Az írás rámutat, hogy a vállalati befolyás növekedése gyengíti a termelékenység növekedését, és a gazdasági bővülésére is rossz hatással lehet. Az IMF 27 országban csaknem egymillió cég adatait elemezte a 2000-es évek elejétől napjainkig, és azt találta, hogy a túlzottan megerősödött cégek haszonkulcsa folyamatosan nő annak következtében, hogy a költségeik által az indokoltnál magasabb árakat képesek elérni, amivel extraprofitra, azaz a teljesítményükkel nem indokolt gazdasági járadékra (economic rent) tesznek szert. Ez nyilvánvalóan a piaci túlhatalmuk eredménye.
Az IMF emlékeztet rá, hogy ha ezek a kiterjed piaci pozícióval rendelkező mamutvállalkozások tovább izmosodnak, azaz érvényesül „a nyerő mindent visz” gyakorlat, az jelentősen korlátozza majd a piaci versenyt, ami végső soron rossz hatással lesz az innovációra és a beruházásokra is. Ezzel párhuzamosan csökkenti a munkavállalók által megtermelt új értékből való részesedést, ami visszafoghatja és földrajzi értelemben kiegyensúlyozatlanná teheti a gazdasági növekedést. Mindez hatással van a termelékenység növekedési esélyeire is, hiszen a termelékenység növelésének fontos forrásai a beruházások és az innováció. A termelékenység javulása pedig végső soron a gazdasági növekedésnek is kedvez.
A túlzott piaci erőre szert tevő cégek között az IMF elsősorban az úgynevezett technológiai óriásokat, továbbá a pénzügyi és biztosítási, valamint a nyersanyag-kitermelés ágazatában érdekelteket említi. Ezen cégek piaci pozíciójának erősödéséhez hozzájárul a hálózati működés, a korszerű menedzsmentmódszerek és üzleti modellek alkalmazása, a hatalmas vevői adatbázisokkal való rendelkezés, továbbá az úgynevezett nem megfogható (intangible) vagyonba, vagyis a tudásba, az információtechnikai rendszerekbe és a szabadalmakba történő jelentős befektetés. Ezeken keresztül képesek megakadályozni új szereplők belépését a piacra. Ez pedig egyértelműen a piaci verseny csökkenésével jár együtt.
A folyamat hiába negatív, kedvez az óriásoknak, amelyeknek a dominanciája így tovább mélyül. Az IMF állítása szerint ezek a piaci jellemzők már ma is tapasztalhatók, ha pedig nem áll be fordulat, még inkább általánossá válnak. Ha ez bekövetkezik, az súlyos problémákat okoz majd a piacgazdaságok működésében. Már csak azért is, mert a cégek erőfölénye továbbgyűrűzik azokba az országokba is, amelyekben – a nemzetközi érdekláncaik működése folytán – részlegeket tartanak fenn. A piactorzító hatások pedig egy kevéssé fejlett gazdaságú országban gátolják a gazdasági felzárkózást.
Az IMF szóban forgó tanulmánya azt hangsúlyozza, hogy ezekre a trendekre a döntéshozóknak fel kell végre kapniuk a fejüket, és ideje lépéseket tenniük a piaci verseny bármely módon való korlátozása ellen. Például világos és következetes versenytörvényekkel és azok szigorú betartatásával. A piaci verseny erősödése érdekében a Nemzetközi Valutaalap felveti, hogy központilag kell segíteni az új cégek piacra lépését és a helyi kisebb cégek megerősödését. Továbbá alapos ellenőrzésnek tennék ki a tervezett cégegyesülési ügyleteket abból a szempontból, hogy azok mennyire növelik tovább egyes vállalatcsoportok egyeduralmát. A döntéshozók feladata mindent megtenni azért, hogy a kevésbé erős cégek ne maradjanak le a korszerű technológiák és tudás, főleg a digitális ismeretek területén.
Összegezve tehát az IMF abban látja a fő problémát, hogy míg a növekvő piaci dominanciához a cégek elsősorban az innovativitásuk segítségével jutottak el, addig a versenytársaik kiiktatásával már csökken az innovativitásuk, ráadásul a beruházásaikat is visszafogják, és inkább az áraikat emelik. Ezzel pedig lassítják a gazdasági növekedést és gerjesztik az inflációt. Egy gazdaságilag bizonytalan környezetben ezek a gyakorlatok mind hozzájárulhatnak a válságokat kiváltó okok felerősödéséhez.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.