Az Egyesült Államokban júliusban jelentették be, hogy változtatnak azon a harminc éve irányadó politikán, amely szerint a vállalatok megfelelési programját a versenyjogi szankciók alkalmazása kapcsán nem lehet tekintetbe venni. A közelmúltban több államban – Ausztráliában, Dél-Afrikában, Brazíliában, Kanadában, Európán belül pedig az Egyesült Királyságban, Írországban, Olaszországban és Dániában – is elkezdték a versenyhatóságok pozitívan értékelni a megfelelési programok alkalmazását, amelyek célja, hogy egy szervezet minden üzleti tevékenységét a legszigorúbb jogi és etikai normák mentén folytassa.
Magyarországon a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2017 vége óta bírságcsökkentő tényezőnek tekinti a vállalatok megfelelési erőfeszítéseit. Ha a cégnek már van hatékony programja, és a jogsértést emiatt hagyta abba, akkor 7 százalék bírságcsökkentést kaphat. Ha a megfelelési program következtében azonosított bizonyítékot is szolgáltatnak a GVH-nak, akkor a csökkentés a 10 százalékot is elérheti. Azok a cégek, amelyek nem rendelkeznek megfelelési programmal, de vállalják a bevezetését, akár 5 százalék bírságcsökkentést kaphatnak. A GVH már alkalmazta is az új szabályt: a kertészeti termékek kartelljében egy vállalkozás 45 százalékos bírságcsökkentést kapott engedékenységi kérelmére tekintettel, 25 százalékosat az egyezség megkötésére tekintettel és további 5 százalékosat, mert vállalta, hogy továbbfejleszti megfelelési programját.
A vállalati megfelelési programok legfontosabb funkciója a prevenció. Ugyanakkor nem kizárólag a már létező kezdeményezések vezethetnek kedvezőbb bánásmódhoz, hanem az újonnan bevezetett programok is. A hatóságok általi kedvezőbb megítélés oka, hogy a hivatal beavatkozása nélküli prevenció a közérdeket is szolgálja: a szervezeten belül megakadályozott jogsértések kímélik az adófizetők pénztárcáját, és hatékonyabban kerülik el a szélesebb fogyasztói kört érintő károkat. Egy társaság legfontosabb megfelelési tevékenysége a jogsértés bejelentése a hatósághoz. Egy ilyen engedékenységi kérelem esetén a cég akár a teljes versenyhatósági bírság alól is mentesülhet. Ennek azonban csak akkor van eredménye, ha a vállalat időben azonosítja a jogsértést, és megfelelő lépéseket tesz házon belül a felderítésére. Ezt a folyamatot segítik elő a megfelelési programok, ezért a kedvezőbb bánásmódban részesítés valójában, közvetetten, az engedékenységi kérelmek benyújtását kívánja elősegíteni.
Az Európai Unióban nemrég harmonizálták a versenyjogi jogsértésekért követelhető kártérítés szabályait, ezért a megfelelési program mellett szóló érv – a bírságok elkerülése mellett – a kártérítési perek elkerülése is, amelyek adott esetben ártalmasabbak lehetnek a vállalat számára: a pereskedés költsége önmagában jelentős lehet. Nem minden vállalati megfelelési kezdeményezés részesül azonban bírságcsökkentésben, csak a hatékonynak tekinthetők. Nyilvánvaló, hogy ha a cégvezetés is érintett volt a jogsértésben – vagy mert részt vett benne, vagy mert tudott róla, de nem tett semmit –, akkor a versenyhatóságok abból indulnak ki, hogy a megfelelési program nem eredményes. A hatékonyság egyik fő mércéje, hogy a vezetőség teljesen elkötelezett a jogszerű működés kultúrájának kialakítása mellett.
Számtalan egyéb apró aspektus van, amely miatt könnyen félresiklik egy ilyen program. Ahhoz, hogy a gyakorlatban is alkalmazható legyen, szükség van megfelelő szabályzatokra, illetve arra, hogy ezek könnyen elérhetők legyenek az alkalmazottak számára. Képzések formájában a cégnek segítenie kell az alkalmazottakat a szabályzatok megértésében, egyúttal meg kell bizonyosodnia arról, hogy a dolgozók megszerezték az elvárt tudást.
A munkatársaknak azt is lehetővé kell tenni, hogy könnyen és névtelenül bejelenthessék a tapasztalt gyanús eseteket. Kifejezetten ajánlott, hogy a cég a megfelelés érdekében tett lépéseket jutalmazza, a szabályok megsértését pedig szankcionálja házon belül. A vállalatnak biztosítania kell az erőforrásokat a program alkalmazására, ezért indokolt a szervezeten belül kijelölni egy személyt a terület felelősének, aki rendelkezik a megfelelő kapacitással, tudással és tapasztalattal a feladat elvégzéséhez. Szintén fontos elem a kockázatkezelés: a cégnek eljárásokat kell alkalmaznia versenyjogilag érzékeny kérdésekben (például közbeszerzési ajánlatok, árképzés) a kockázatok felmérésére és elemzésére. Az utóbbihoz akár a munkavállalók tevékenységének auditálása is szükséges lehet. Végül a vállalatnak frissítenie kell a megfelelési programot, nem utolsósorban, hogy reagáljon a cégnél előforduló incidensekre.
A megfelelési programok kialakítása nem csak a nagy multinacionális cégeknél fontos. A kis- és középvállalkozások sem immunisak a versenyjogi jogsértésekre, rendelkezhetnek akkora üzemmérettel, hogy a tulajdonosok csak úgy tudják garantálni a jogszerű működést, ha intézményesített megfelelési erőfeszítéseket tesznek: szabályzatokat vezetnek be, képzéseket tartanak és alkalmaznak valakit a megfelelés (compliance) biztosítására. A piaci verseny működése szempontjából ez minden vállalat és vállalkozás érdeke.
A megfelelési programoknak a versenyjogon túlmutató jelentőségük is van: ezek a programok sokszor szükségesek ahhoz, hogy beszállítói pozícióba kerüljön a cég egy multinacionális nagyvállalatnál. A közbeszerzési eljáráson való részvételt is lehetővé teheti bizonyos körülmények között. A minőségi munkaerő megszerzése és megtartása érdekében is fontos a jogszabályoknak való megfelelés iránti elkötelezettség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.