Az Eurostat frissen – június 19-én – megjelent adatai szerint a háztartások jólétét mérő tényleges fogyasztási mutató tekintetében 2018-ban nagy szórás volt tapasztalható a tagállamokban. Vásárlóerő-paritáson mérve a legalacsonyabb érték az európai uniós átlag 56 százaléka, a legmagasabb pedig a 132 százaléka. A legalacsonyabb értéket Bulgáriában, a legmagasabbat pedig Luxemburgban mérték. A magyar érték 64 százalék, ami Bulgária és Horvátország után a harmadik legalacsonyabb. A cseh érték 19, a lengyel és a szlovák 13 százalékkal magasabb, mint a magyar.
Az egy főre jutó GDP az uniós átlag százalékában Csehország esetén 20, Szlovákiában 8, Lengyelországban pedig csupán 1 százalékkal magasabb, mint a magyar érték. Vagyis a GDP növekedéséből Lengyelország és Szlovákia esetében több, Csehországban közel azonos érték jut fogyasztásra, mint Magyarországon. Ez Csehország és Magyarország esetében elsősorban az erőteljes beruházási tevékenységnek tudható be. Érdemes megvizsgálni a fogyasztás szerkezetét és az árakat is.
A V4-országok között élelmiszerre a teljes fogyasztáson belül a magyarok költenek legtöbbet (18,2 százalék), a csehek pedig a legkevesebbet (16,3 százalék). Az EU-s átlag 13,1 százalék. Az egészségükre a lengyelek fordítanak legtöbbet (5,7 százalék), a legkevesebbet pedig a csehek (2,4 százalék). A magyar érték 4,2 százalék, az EU-s átlag 4,4. Viszont pihenésre és kultúrára a szlovákok szánnak legtöbbet (10,4 százalék), a magyarok pedig legkevesebbet (7,2 százalék). Az EU-s átlag 8,2 százalék. A legnagyobb különbségek azonban a lakás- és közüzemi kiadásoknál találhatók. Erre a magyaroknak csupán a teljes kiadásuk 18,8 százalékát kell fordítaniuk, a cseheknek viszont 25,4 százalékát. Az EU-s átlag 23,6 százalék. Alkoholra, dohányárura a legtöbbet a csehek és a magyarok áldoznak (8,0 és 7,4 százalék), a lengyel érték 5,9, a szlovák pedig 5 százalék, az EU-s átlag lényegesen kevesebb, csupán 3,9 százalék.
Feltűnő viszont, hogy milyen keveset költünk lakáskarbantartásra és -felújításra. A magyar érték az összes kiadásnak csupán a 0,2 százaléka. A lengyelek kiadásaik 4, a szlovákok 3, a csehek 0,8 százalékát szánják erre. Érdemes azonban az árak alakulását is megvizsgálni. A rendelkezésre álló 2018. évi adatok szerint az uniós átlagot száznak tekintve a lakossági végső fogyasztási kiadások átlagos árszintje Magyarországon a negyedik legalacsonyabb (62 százalék). A magyarnál is kedvezőbb a lengyel érték: 57 százalékos. Ennél alacsonyabb érték csak Romániában és Bulgáriában van (53 és 51 százalék). A legmagasabb érték Dániában található (138 százalék).
Az élelmiszerek és az alkoholmentes italok ára az uniós átlaghoz képest szintén Dániában a legmagasabb (130 százalék), Romániában a legalacsonyabb (66 százalék). A magyar érték 85, a lengyel 69, a cseh 84, a szlovák pedig 94 százalék. A magyar érték tehát a második legmagasabb a V4-országok között.
Lengyelország kivételével a többi V4-országban az EU-s átlaghoz mérve nagyon magas a tejtermékek és a tojás ára. A cseh érték: 92, a magyar 93, a szlovák 100. A lengyel csupán 71 százalék. A dohányáru Lengyelországban és Magyarországon a legolcsóbb (60 és 63 százalék). Az alkoholos italok nálunk a legolcsóbbak, csupán az EU-s átlag 77 százalékát teszik ki. (A cseh érték 82, a lengyel 86, a szlovák 90 százalék). A kommunikáció – posta, telefon, internet – ára Csehországban az uniós átlag 78, Szlovákiában 76, Lengyelországban 75, Magyarországon pedig 73 százaléka.
Milyen következtetéseket vonhatunk le az adatokból? Először is azt, hogy a beruházási tevékenység kapcsán érdemes arra is figyelni, hogy az állandóan bővülő beruházások csökkenő megtérüléssel és romló termelékenységgel járhatnak együtt. Ennek pedig saját források felhasználása esetén adósság- és hiánynövelő hatása is lehet.
Ezért valamennyi beruházás esetén érdemes lenne megtérülési mutatókat is számolni azért, hogy a ráfordításokat és azok eredményeit összevetve gazdaságilag hatékonyabb beruházási döntéseket lehessen hozni. Másrészt a nemzetközi adatokból kiindulva az is nyilvánvaló, hogy még lehet tere a fogyasztás bővülésének. Persze nem mindegy, hogy mely termékek fogyasztása bővül. A magyarok többet költenek alkoholos italokra és dohányárura, mint az egészségükre vagy pihenésre és kultúrára. Ráadásul az egészséges étkezéshez fontos tejtermékek ára EU-s összehasonlításban jóval magasabb, mint a szeszes italoké vagy a dohányáruké. Ezeken az arányokon érdemes lenne elgondolkodniuk az egészségpolitikusoknak.
Továbbá az is figyelemre érdemes, hogy miközben új lakásokra, házakra sokat, karbantartásra és felújításra viszont nagyon keveset költenek a magyarok. Ezen a területen szintén lennének feladatai a gazdaságpolitikának.
Végül érdekes kérdés az is, hogy miközben a magyar állam jókora összeget, kiadásai 7,4 százalékát fordítja kultúrára, sportra és kikapcsolódásra, amely érték az EU-s átlagnál 5,1 százalékkal magasabb, a családok a saját költségvetésükből a V4-ek között a legkevesebbet költik kultúrára, pihenésre és sportra. Ez a jelenség szintén további elemzést érdemelne. Ha ugyanis arról lenne szó, hogy az állami beruházások ezeken a területeken nem találkoznak elegendő lakossági piaci igénnyel, akkor ismét beruházáshatékonysági problémával állnánk szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.