A menedzsmentszakma intenzíven foglalkozik azzal a kérdéssel, hogy mi változik majd meg az üzleti környezetben, és az új, megváltozott helyzetben mely vállalatok, milyen üzleti modellek és vezetési stílusok biztosíthatják a sikert. Abban szinte mindenki egyetért, hogy a lineáris, kiszámítható működés lehetőségéről le kell mondani. Ami állandósulni látszik, az a bizonytalanság, az állandó változás. Ezt a folyamatot a lepke és a tücsök növekedési „modellje” jól jellemzi. A lepke, amíg eléri a „lepkelétét”, addig nagyon sok radikális változáson megy át, míg a tücsök csak „lineárisan” növekszik. A cégeknek is a „lepkeféle” változásra, vagy ahogyan a szakirodalom mondja, „romboló, az eddigi tendenciákat megtörő” változásokra kell felkészülniük.
Ebben a környezetben felértékelődik az ellenálló képesség, amelynek fontos eleme a világos jövőkép, a jó szakemberek megtartása, az üzleti partnerekkel való, bizalmon alapuló együttműködés megerősítése, üzleti ökoszisztémákká fejlesztése.
Előny továbbá a működési hatékonyság javítása, az okos gazdálkodás és a társadalmi integritás. Ez utóbbin azt értjük, hogy a cég a profitmaximálás mellett társadalmi értékteremtésre is törekszik. Nemzetközi elemzések bizonyítják, hogy hosszú távon jó stratégia a társadalmi felelősségvállalás, ami természetesen nem azt jelenti, hogy a cég nem okoz sem a környezetben, sem a társadalomban kárt, hanem hogy érzékelhető módon értéket teremt a társadalom számára, amelyből az erőforrásait esetenként ingyen beszerzi. Az ilyen cégeknél szívesebben dolgoznak a munkavállalók, és szívesebben vásárolnak tőlük a vevők. Igaz, Magyarországon még nem jellemző annyira ez a céges magatartás, mint a fejlett gazdaságú országokban, de előbb-utóbb a társadalmi tudatosság nálunk is erősödni fog.
A felelős viselkedés megkülönböztető versenyelőny lehet a piacon a cégek számára. A menedzsmentmódszerek között előtérbe kerül a tehetségmenedzsment, amely a jó szakemberek megszerzésének, megtartásának, motiválásának és állandó továbbképzésének a menedzselését jelenti. Ennek fontos része, hogy a jó szakembereket a válságban is meg kell tartani, hiszen majd ha jönnek a „jobb idők”, akkor megnő a kereslet irántuk, és nehezebb lesz az elbocsátottak helyére megfelelő szakembereket találni. Ehhez kapcsolódik a tudás, tanulás szerepe. Változó körülmények között a legfontosabb az állandó tanulás az egyének és az egész cég szintjén. De a tanulás sem lehet lineáris. Ahogy Argyris, a híres amerikai szervezetelemző figyelmeztetett, a gyors változások idején kettős hurok tanulásra van szükség. A kettős hurok tanulás (double loop learning), szemben a lineáris (single loop learning) tanulással – amely csak a meglévő rendszerek javítására törekszik –, lehetővé teszi a változtatást, a korábbi megoldások, célok megkérdőjelezését, azaz a „romboló, a tendenciákat megtörő változtatást”. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy
gyorsan változó körülmények között a sikeres vállalati működéshez nem elég a hibák kijavítására törekedni,
bár nyilvánvalóan ez is fontos. Az ellenálló képesség növeléséhez újra kell gondolni a korábbi, elegendő eredményt már nem hozó célkitűzéseket, megoldásokat. Vagy Einstein után szabadon:
a korábbi problémákat előidéző szemléletmódot, gondolkodási sablonokat is meg kell változtatni.
Ez a gondolat elvezet a technológia szerepéhez.
A technológiai megújulás is felgyorsul, különösen igaz lesz ez a digitalizáció területén. Azonban a technológia kínálta lehetőségeket, beleértve a termelékenységnövelést, csak akkor lehet kihasználni, ha a cég minden szintjén megvan a szükséges tudás. Például a digitalizáció esetében nem elég mások mintájának követése, mert az nem biztos, hogy megfelelő hatékonyságjavulással jár. A cégnek saját magára kell kialakítania azt a digitalizációs stratégiát, amely magában foglalja a meglévő működési rendszerek átalakítását, digitalizációra való alkalmassá tételét. Mindehhez sok új tudásra van szükség, mégpedig lehetőleg már a digitális vagy bármilyen más technológiai beruházás előtt. Ezt szemlélteti a Goldin C., Katz L. F.: The Race between Education and Technology – Harvard University Press, 2008 – című szakkönyvében megjelentek alapján szerkesztett ábra.
A technológiákat akkor lehet maximálisan jól hasznosítani, ha időben rendelkezésre áll a működtetésükhöz szükséges tudásszint. Ha a technológia előreszalad, a tudásszint pedig lemarad, akkor jelentős veszteségek keletkeznek. Ennek kapcsán érdemes megjegyezni, hogy az állami vagy EU-s források esetén is csak olyan pályázatokat lenne szabad kiírni, amelyek a technológiai, digitalizációs beruházások esetén azonnal lehetővé, sőt kötelezővé teszik a szükséges tudásszint megszerzését is.
Az idézett könyv szerzői úgy fogalmaznak, hogy a gépi, technológiai beruházások a humán tőkébe való beruházások nélkül az erőforrások pocsékolásához vezetnek. A humán erőforrás kapcsán arra is érdemes utalni, hogy a kreatív, nyitott, tanulni és fejlődni akaró munkaerő rendelkezésre állása összefügg a szervezeti kultúrával, a vezetési filozófiával, értékrenddel is. A változások közötti sikeres működés, előretekintő alkalmazkodás valamennyi szakember ötletét, gondolatát, javaslatát igényli. A nemzetközi elemzések szerint azonban Magyarországon túlcentralizáltak, hierarchikusak a szervezetek, és nem jellemző a delegálás. Márpedig a világ körülöttünk nemcsak gyorsan és kiszámíthatatlanul változik, hanem egyre bonyolultabb is lesz. Ilyen helyzetben mindenki tudására, kreativitására szükség van. A kihasználatlan agyak ugyanolyan veszteséget jelentenek egy cégnek vagy egy országnak, mint a rosszul elköltött pénz. Nem lesz könnyű tehát a vállalatoknak a közeli és távolabbi jövőben sikeresen gazdálkodniuk.
Kulcsszavak lesznek: a jövőorientáltság mellett a változások sebességénél gyorsabb tanulás, az ellenálló, alakítóan alkalmazkodó magatartás és az állandó megújulás, innováció.
Az új üzleti modellekben mindezeknek a jellemzőknek meg kell jelenniük. Az innováció fontos területe lesz az új piacok, piaci szegmensek, vevők megkeresése, megszerzése. Vagyis ahogyan a híres Kék Óceán Stratégia könyv szerzői (Kim, W. Ch., Mauborgne R.: Blue Ocean Strategy, Harvard Business Review Press, 2004) javasolják, a meglévő piacokon a költségek, bérek leszorításával való véres versenyt fel kell váltania az újdonsággal, a még fel nem tárt piacok és el nem ért vevők megkeresésével, új termékek, szolgáltatások és megoldások kínálásával való versenynek. Ennek feltétele pedig a technológiákkal együtt fejlődő tudás, a fizikai és humán beruházások harmóniája.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.