Németország a múlt héten ünnepelte újraegyesítésének 30. évfordulóját. Az ország hosszú időn át lehangoló állapotban lévő keleti felét – a korábbi Német Demokratikus Köztársaságot – a borús évek után végre új remények járják át az elektromosjármű-gyártás terén megvalósított nagyszabású új beruházásoknak köszönhetően.
Kelet-Németország gyorsan a jövő elektromos mobilitásának európai központjává vált. A Volkswagen az ID.3 elektromos autóját Zwickauban és Drezdában gyártja. A BMW már megkezdte i3 elektromos autójának gyártását Lipcsében, míg a kínai CATL akkumulátorokat fog készíteni a BMW számára a türingiai Erfurt közelében. Egy másik kínai vállalat, a Farasis Energy pedig a Mercedes-Benznek gyárt majd akkumulátorokat Szász-Anhaltban. Emellett a Tesla tavaly jelentette be azokat a terveket, amelyek szerint elektromos autókat és akkumulátorokat fog készíteni egy új gigagyárban, a Berlinhez közeli Brandenburgban.
Miért mentek ezek a cégek Kelet-Németországba, és miért most? Kelet-Németország magas bérei, különösen a Kelet-Európában megszokott szinthez képest, sokáig nem tették vonzó befektetési helyszínné a volt NDK-t. Két nemrégiben tett bejelentés azonban megváltoztatta ezt a helyzetet.
Először is
2019 februárjában Peter Altmaier német gazdasági miniszter bemutatta a Nemzeti ipari stratégia 2030 című dokumentumot, amely többek között akkumulátorgyártó üzemek létesítését sürgette Németországban és máshol Európában.
Bejelentése az Európai Akkumulátorszövetség Európai Bizottság általi 2017-es beindítását követte, amely egy versenyképes európai akkumulátorszektor kialakítását tűzte ki célul. Később, 2019-ben az Európai Bizottság létrehozta a Battery 2030+ kezdeményezést, amely a kutatóintézeteket és az iparágat államilag finanszírozó intézményeket hozza össze.
Az Európai Unió és a német kormány ezen vállalásai egy állami vezetésű folyamatot indítottak el. Az elektromos járműveket gyártó cégek számára ma ösztönzők állnak rendelkezésre, hogy Németországba és más európai országokba vigyék a termelésüket azért, hogy más elektromosjármű-gyártó cégek közelében legyenek az akkumulátorgyártáshoz szükséges kulcsfontosságú inputok biztosítása érdekében.
Másodsorban az Európai Bizottság elnöke, Ursula von der Leyen által bemutatott európai zöldmegállapodással azt tűzték ki célul, hogy segítik a régiókat a szén kivezetésében, beleértve azt is, hogy támogatásokat biztosítanak a gazdasági hatások csökkentésére.
Németországban található a világ legnagyobb szénlelőhelyei közül néhány, amelyek kétharmada a keleti Szászországban és Brandenburgban van.
A zöldmegállapodás keretében nyújtandó uniós források képessé teszik Németország keleti tartományait arra, hogy nagymértékű támogatást nyújtsanak az elektromosjármű-gyártó vállalatok régióba vonzásához.
A német kormány elektromos autó melletti elköteleződése – kiegészülve az EU pénzügyi transzferjeivel – új lehetőséget teremtett Kelet-Németországnak az újraiparosodásra, a jólét és a büszkeség megteremtésére.
Több cég fog Kelet-Németországba települni, amint az autógyártók lokalizálják az ellátási láncaikat. A helyben készült elektromos járművek olcsóbbak lesznek, amint a gyártók közötti verseny fokozódik, és nem lesz szükség arra, hogy az akkumulátorokat Ázsiából importálják. Végezetül a munkaerő iránti megnövekedett helyi kereslet növelni fogja a jövedelmeket is.
Ez jelentős fejlődéssel jár majd. Kelet-Németország a kommunizmus bukása után megszenvedte a dezindusztrializáció három évtizedét, jórészt a rossz szakpolitikai döntések miatt. Az 1990. októberi újraegyesítés előtt a nyugatnémet kormány arról döntött, hogy azonnal liberalizálja a kereskedelmet az NDK-val. A keletnémet márkát (Ostmark) egy az egyben váltották át nyugatnémet márkára (Deutsche Mark). A valutareform azt okozta, hogy a keletnémet bérek a nyugatnémet bérek 70 százalékáig emelkedtek, bár a keletnémet termelékenység csupán 30 százalékát tette ki a nyugatinak. Emiatt Kelet-Németország feldolgozóipara azonnal csődbe ment.
Az NDK kormánya által létrehozott új intézmény, a Treuhandanstalt privatizálta és eladta a keletnémet cégeket és eszközöket a nyugati vállalatoknak, gyakran 1 márka jelképes árért, cserébe azért, hogy a vásárló garantálta a munkahelyek megtartását. Ez a hatalmas szubvenció ösztönözte a nyugati cégeket, hogy Kelet-Németországba települjenek, még ha a régió el is veszítette az alacsony bérből adódó komparatív előnyét. Ennek az időszaknak a feszült politika légkörét jól ábrázolja a Netflix kiváló dokusorozata, a Perfect Time, amely a Treuhandanstalt első elnöke, Detlev Rohwedder 1991-es meggyilkolását mutatja be.
A német kormány aztán hibázott a Treuhandanstalt megszüntetésével, miután szinte az összes keletnémet vállalatot eladta nyugati befektetőknek.
Az ügynökség szubvenciói nélkül a beruházások elapadtak Kelet-Németországban, és a régió Nyugat-Németország felé történő konvergenciája az egy főre jutó jövedelmek terén elakadt. Németország göröngyös újraegyesítési folyamatát két hamis narratíva alakította. Az első szerint a Treuhandanstalt kiárusította Kelet-Németországot azzal, hogy értékes eszközöket adott át a nyugati cégeknek. Ezek az eladások azonban szükséges szubvenciók voltak ahhoz, hogy rávegyék a vállalatokat a Kelet-Németországba településre, amely a valutareform után elveszítette költségelőnyét.
A másik káros narratíva szerint Kelet-Németországnak nem volt semmije, amit eladhatott volna a világnak. A régiónak azonban azért nem volt semmije, mert a valutareform megfosztotta attól a költségelőnytől, amelyet a hasonló fejlettségű országok általában élveztek. Ez a narratíva károsan hatott a keletnémetek lelkiállapotára, az emberek hirtelen úgy érezték, hogy semmit sem érnek egy piacgazdaságban. Önbecsülésük a kommunizmus ideje alatt valószínűleg nagyobb volt, mivel Kelet-Németországot feldolgozóipari éllovasnak tartották a szovjet blokkon belül, amely sikeresen exportált különböző termékeket a többi kelet-európai országba. Az 1990-ben regnáló német kancellár, Helmut Kohl azt mondta, hogy majd „virágzó tájak” lesznek az ország keleti felében. Sokan sokáig túlzottan optimistának tartották a vízióját, amely még mindig nem valósult meg. Azzal azonban, hogy az elektromos járművek gyártásának központjává válik, Kelet-Németország elősegítheti a zöld átalakulást, és bebizonyíthatja, hogy Kohlnak igaza volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.