A piacgazdaság emberek millióit emelte ki a szegénységből, lehetőségeket teremtett, és javított az életminőségen, valamint növelte a várható élettartamot és a biztonságot. Az évek során azonban a gazdasági és társadalmi haladás sok országban elvált egymástól.
Az egyenlőtlenség egyre szélesedik és egyre nagyobb tömegeket érint. Az emberiség versenyt fut az idővel a klímaváltozás katasztrofális következményeinek elkerülése érdekében. A technológiai fejlődés pedig bizonytalanságot okoz a munkaerőpiacon.
A fenntarthatatlan gazdasági folyamatok átalakítására az ENSZ tagállamai 2015-ben elfogadták a 17 fenntartható fejlődési célt. Ezek – az SDG-k – biztosítják a fenntarthatóság gyakorlati megvalósítását. Az SDG-k iránymutatást adnak a kormányok, a vállalatok és a társadalom számára, és támogatják a fenntartható működésre való átállást. 2019-ben 1141 vállalatnál mértük fel az SDG-célok integrálásának helyzetét. A megkérdezett vállalatok többsége hivatkozott a jelentésében az SDG-re, de csak 14 százalék integrálta őket a vállalati működésbe.
Egy vállalkozás számára nehézséget okoz, hogy az SDG-célokat kormányzati szerepvállalás céljával fogalmazták meg. Ebből adódóan szükség van olyan fenntarthatósági szempontokra is, amelyek összhangban vannak a fenntarthatósági célokkal, de a vállalati szférára lettek szabva. Erre nyújtanak megoldást az ESG-teljesítménymutatók.
Az ESG környezeti, társadalmi és vállalatirányítási szempontból a fenntarthatóságot középpontba helyező, kvantitatív és kvalitatív vállalati információk összessége. Az ESG három pillére
Az ESG-szempontok megjelenésére azért van szükség, mert a pénzügyi teljesítmény és a fenntartható vállalati működés mára láthatóan elszakadt egymástól, és igény van a változtatásra. A negatív környezeti és társadalmi hatások elkerülése érdekében a gazdasági élet minden szereplője számára megfogalmazódik az elvárás, hogy több hangsúlyt helyezzen a fenntarthatóságra. A befektetők – és a vállalatok környezetében lévő további érintettek, vevők, beszállítók, munkavállalók, kormányzatok, lakosság – tudni akarják, hogy a vállalatok miként mérlegelik a kockázatokat, és hogyan alakítják üzleti stratégiájukat az ESG-szempontokkal összefüggésben.
Az ESG-szempontokkal kapcsolatos információk nyilvánosságra hozatala azonban kétélű fegyver. Javíthat és ronthat is a megítélésen, ha ebben a koncepcióban értékelik őket.
Egy élelmiszergyártó esetében például racionális lehet új fogyasztói rétegek megszólítása érdekében fenntartható csomagolást bevezetni, míg egy olaj- és gázipari vállalat metánszivárgásának csökkentését célzó beruházás az üvegházhatású gázok magas kibocsátására hívja fel a figyelmet.
Kihívás azonban, hogy az ESG-nek még nincsenek egységesen elfogadott sztenderdjei, tehát a jelentésírók és a befektetők különböző hangsúlyokat határozhatnak meg a vállalati fenntarthatósággal kapcsolatban. A 2020-as év második felében több sztenderdalkotó szervezet jelentette be egyesülését – az IIRC International Integrated Reporting Council és az SASB Sustainability Accounting Standard Board –, valamint 2020 szeptemberében a Világgazdasági Fórum Nemzetközi Üzleti Tanácsa publikált egy tanulmányt, amely az ENSZ által megfogalmazott fenntarthatósági célokból levezetve fogalmaz meg jelentési, közzétételi ajánlásokat. Ezen változások nagyban hozzájárulnak majd ahhoz, hogy a vállalatok fenntarthatósági szempontok szerint is jobban összehasonlíthatóvá váljanak az egységes módszertan alkalmazása révén.
A vállalkozás közvetlen környezete, azaz vevői, jelenlegi és jövőbeli munkavállalói és beszállítói is adnak visszajelzést, és fenntarthatósági elvárásokat támasztanak a vállalati működéssel szemben. A vállalati működést a vevők befolyásolják a legnagyobb mértékben – az ESG hatása érezhető a vásárlói döntésekben is. Felmérésünk szerint 2013 és 2018 között a csomagolt fogyasztási cikkek iránti kereslet növekedésének felét fenntartható termék adta, ugyanakkor a fenntarthatóként pozicionált termékek iránti kereslet növekedése ötször nagyobb volt a hagyományos versenytársakkal összehasonlítva.
Munkáltatóként nagyobb hangsúlyt kell fektetniük az ESG-szempontokra azoknak, akik magukhoz akarják vonzani azokat a tehetséges fiatalokat, akik tíz éven belül a munkaerő közel háromnegyedét adják. A fiatalabb generációk elvárják a munkáltatóktól, hogy figyelembe vegyék és tiszteletben tartsák az értékeiket.
Az ESG azonban nemcsak marketing- és brandépítő eszköz, hanem döntő tényezővé is válhat a befektetéseknél.
Az intézményi befektetők számára az ESG egy eszköz, amely képes átláthatóbbá tenni a vállalati működést. Segíthet még pontosabban értékelni a vállalatok jelenlegi helyzetét, és kiszámíthatóbb perspektívába helyezi a jövőbeli kilátásaikat.
A társadalmilag felelős (vagy ESG-) befektetők – akikből egyre több van a piacon – a fenntartható működésű vállalatokra összpontosítanak. Ezek a befektetők kifejezetten előtérbe helyezik a nem pénzügyi (környezeti, társadalmi és vállalatirányítási) vállalatértékelési szempontokat. Ők az ESG-jelentésekben foglaltakat, valamint az elérhető ESG-ratingeket is figyelembe véve mérik fel a kockázatokat, és hoznak befektetési döntéseket. A fenntartható pénzügyi finanszírozás előtérbe kerülésével az ESG-szempontokat működésükbe beépítő vállalkozások a jövőben valószínűsíthetően előnyben lesznek a finanszírozáshoz való hozzáférés tekintetében a csak a hagyományos üzleti szempontokra támaszkodó versenytársaikkal szemben.
Már ma is vannak hatályban olyan jogszabályok, amelyeket a globális fenntarthatósági célrendszerből vezetnek le a jogalkotók, mint például az EU Taxonomy vagy az SFDR-rendeletek az Európai Unióban – mindez csak egy-egy eleme az unió fenntartható finanszírozási akciótervének, amely a pénzügyi szektoron keresztül a teljes gazdaságot célozza meg. Arra számítunk, hogy ez a folyamat gyorsulni fog –
újabb és újabb fenntarthatósági célokat szolgáló szabályok fognak életbe lépni, amelyeket a vállalatoknak folyamatosan be kell építeniük a működésükbe.
Jelentős előrelépések történtek az ESG üzleti értékének felismerésére és tudatosítására, ugyanakkor ma még három jól elkülönülő kategóriába lehet a vállalatokat rendezni ESG-érettségük szempontjából.
A lemaradók azok a vállalatok, amelyeknek semmi elérhető dokumentumuk nincs a vállalati felelősségvállalás témájában, sem jelentés, sem weboldal, sem bármely egyéb formában.
Ezek a vállalatok nem azonosítottak működésükben ESG-témákat, és a befektetők vagy egyéb érdekeltek ESG-meglátásait sem csatornázták be. Ebben az érettségi fázisban az ESG inkább a CSR-hez kapcsolódó jótékonysági kezdeményezéseket, mintsem megfontolt stratégiai lépéseket takar.
A középmezőny olyan vállalatokból áll, amelyek közzétesznek fenntarthatósági és CSR-jelentéseket, esetleg weboldalukon nyilatkoznak ESG-témákról, de nincs koherens ESG-stratégiájuk, amely az üzleti céljaikhoz kapcsolódna és beágyazott része lenne az üzleti működésnek. Feltételezhetően nincsenek sztenderdizált mutatóik és adatgyűjtési módszertanaik.
Az élen járók körében az ESG-stratégiát rendszeresen felülvizsgálja a felső vezetés, és beágyazott része az üzleti működésnek. A vállalat megfelel az általánosan elfogadott ESG- és fenntarthatósági elvárásoknak. Az ESG-közzétételt átfogó folyamatok, ellenőrzések és vállalatirányítási gyakorlatok támogatják, amelyeket a vállalat auditáltat. Az érettségi skálán való elhelyezkedés egy pillanatnyi állapotot tükröz. A változások felgyorsulása miatt a most élen járókból könnyen lehetnek lemaradók, ezért elengedhetetlenné válik az ESG-stratégia tudatos kidolgozása és a kitűzött ESG-célok, -szempontok időszakos felülvizsgálata, akár már az új szabályok hatálybalépését megelőzve, mert az ESG-fókuszú működés számos előnnyel jár nemcsak a környezetre, a társadalomra, de a vállalatok eredményességére nézve rövid és hosszú távon is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.