Gyakori téma volt a sajtóban az elmúlt hónapokban, így mára szinte köztudott, hogy január elsejétől a sávos kötelező jótállás keretében tízezer forint eladási ártól százezer forintig egy év, százezer és kétszázötvenezer forint között két év, felette pedig három év kötelező jótállást kell biztosítani a magánszemély fogyasztóknak. Csak nekik és csak a 151/2003-as kormányrendelet mellékletében felsorolt egyes termékkategóriákba eső tartós árucikkekre. A mellékletet 2021. január elsejével kibővítették nyolc új termékkategóriával, ennek kapcsán az az egyik tévhit, hogy a melléklet a tartós termékek zárt felsorolását tartalmazza. Valójában azonban a jogalkotó számos esetben csak példálózóan nevesíti az egyes termékkategóriákba tartozó árucikkeket, vagyis előfordulhat, hogy a technika fejlődése révén holnap olyan háztartási készülék kerül a boltokba, amelynek ma még nincs is neve, ezért külön nevesítve sincs a mellékletben, de az abban rögzített egyik vagy másik termékkategóriába sorolhatósága miatt a kötelező jótállás hatálya alá tartozik.
A kiskereskedelmi cégek többségének másik tévedése, hogy ennek a jótállásnak könnyen megfelelhetnek, hiszen annak kötelezettje szerintük a gyártó, aki többnyire eleve biztosít a különféle tartós termékekre jó pár évnyi helytállást a termék mellé csomagolt, harmonikaszerűen összehajtogatott gyártói jótállási feltételekben, és úgy vélik, nekik csak a gyártói jótállás megléte esetén kell a kötelező jótállást garantálniuk. Tévednek mindkét ponton, mert
a magyar fogyasztónak biztosítandó, sávosan meghatározott kötelező jótállásért – akár van, akár nincs gyártói jótállás és dokumentáció – az eladó felel, és a fogyasztóvédelmi hatóság is tőle kéri számon, hogy kiállított-e olyan garanciajegyet, amely tartalmazza a kormányrendelet szerint elvárt valamennyi adatot és fogyasztói tájékoztatást.
Vagyis:
a gyártói jótállás jogilag nem helyettesíti a kötelezőt, és gyakorlati szinten nem megúszható a kötelező jótállási jogokról szóló jótállási jegy elkészítése, valamint a fogyasztónak – papíralapon, vagy idén januártól akár elektronikus úton történő – biztosítása.
Jogszabályi elvárás, hogy a garanciajegyet úgy kell megfogalmazni, hogy a benne szereplő fogyasztói tájékoztatások a kötelező jótállásról, kellék- és termékszavatosságról világosak és egyértelműek legyenek, ezért ha az adott termékre létezik valamennyi év gyártói jótállás, akkor utalni kell arra is.
További érdekesség, hogy a januártól hatályos új hazai elvárások egyike szerint nem elég csupán törekedni arra, hogy a kijavítás vagy a csere 15 napon belül megtörténjen, mert ha 30 napon belül nem javítható vagy cserélhető a termék, és árleszállítást sem kíván a fogyasztó, akkor a vételárat kell részére visszatéríteni. Emiatt pedig az alkatrész-utánpótlás és a szervizelési munkálatok együttes időigénye a minőségi kifogások intézése során kritikus ponttá válhat, amire már a disztribúciós szerződések kialakításakor célszerű figyelni.
Érdemes még kiemelni, hogy jótállás hiányában is érvényes a kellékszavatosság, amely a termék eladóját terheli.
Százezer forint eladási értékhatárig például a hibás teljesítésért – tehát a gyártási hibákból adódó meghibásodásokért – csupán egy év a kötelező jótállás, de a fogyasztót két év kellékszavatosság is megilleti, ezért csak olyan termék értékesítésére érdemes vállalkozni, amely kibír legalább ennyi időnyi rendeltetésszerű használatot, függetlenül attól, hogy a gyártó hány évet szavatol. Kétszázötvenezer forintnál drágább termék fogyasztónak történő értékesítését pedig kizárólag olyan minőségű termékeknél érdemes bevállalni, amelyek három év rendeltetésszerű használatra biztosan alkalmasak, jó esetben a gyártó szerint is.
Összességében elmondható, hogy a minőségvédelmi intézmények bonyolult rendszere miatt az innen-onnan másolt jótállási jegyek és összeklikkelt általános szerződési feltételek helyett minden cégnek kedvezőbb, ha szakértő bevonásával készül fel és alakítja ki a szükséges dokumentációt, belső céges eljárásrendet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.