Az elmúlt évben számtalanszor találkoztam azzal a megállapítással, amely szerint a járványhelyzet nyertesei az online kiskereskedelmi piac szereplői, köztük az FMCG- (Fast-Moving Consumer Goods – gyorsan forgó fogyasztási cikkek) kereskedők és a webáruházak. Ezzel nehéz is lenne vitatkozni. A járványügyi korlátozások minden eddiginél több vásárlót tereltek az online felületekre, így az e-kereskedelem elmúlt évtizedben megfigyelhető, fokozatos, de kitartó bővülése 2020 tavasza után meredeken felívelt.
Saját adataink szerint például a házhoz szállítások száma a pandémia harmadik hulláma idején több mint duplájára nőtt a járványt megelőző időszakhoz képest.
A vásárlói igények ilyen látványos megugrása mindenképpen örömteli trend az említett piaci szereplők szempontjából. Azonban sokan hajlamosak figyelmen kívül hagyni, hogy mekkora kihívásokkal járt sokuk számára ez a viharos gyorsasággal bekövetkezett átalakulás.
A fogyasztók egyik napról a másikra álltak át az üzletek, éttermek személyes felkereséséről az online rendelésekre.
Ezzel egyidejűleg fokozódott a nyomás a kiszállítási idő csökkentésére: a tartós fogyasztási cikkek és élelmiszerek rendelésekor már nem napokban, hanem órákban számolják a várható kézbesítési időt, a meleg ételek esetén pedig nem ritkák a félórán belüli házhoz szállítások. Vagyis jóval több rendelést kell teljesíteni, a korábbinál egyre szűkebb határidőkkel.
A helyzetet tovább bonyolította, hogy az elmúlt egy éven belül is sokat változtak a fogyasztói szokások. A járvány első hullámát a rendelések számának 25 százalékos növekedése mellett még a pánikszerű felvásárlási láz jellemezte: a vásárlók igyekeztek minél nagyobb mennyiségeket felhalmozni az élelmiszerekből. A második és a harmadik korlátozás idején még többen és gyakrabban kértek házhoz szállítást, ekkor a rendelések száma az első hullámhoz képest is további 43 százalékkal nőtt, de a rendelt mennyiségek már normalizálódtak. A fogyasztók ekkorra egyrészt felismerték, hogy a felhalmozás szükségtelen, másrészt megszerették az online rendelés kínálta kényelmet. A vállalatoknak tehát ezekhez a gyorsan változó elvárásokhoz is igazodniuk kellett.
Nem hagyhatjuk figyelmen kívül a házhoz szállítások fellendülésének környezeti vonatkozásait sem. A rendelések számának emelkedésével együtt nőtt az utakon a futárfeladatokat teljesítő járművek száma, ami a levegő minőségét és a közúti forgalmat egyaránt befolyásolja.
A házhoz szállítások legköltségesebb és legproblémásabb szakasza általában az utolsó másfél-két kilométer,
ennek okai a forgalmi akadályok, a parkolási problémák és – elsősorban a sűrűn lakott területeken – a szállítási feladatok párhuzamos teljesítéséből fakadóan a feleslegesen megtett utak.
Tapasztalataink szerint ez a fajta környezetterhelés kiváló eredménnyel csökkenthető az úgynevezett last mile alapelv érvényesítésével, vagyis a szállítási feladatok összehangolásával. Ez a feleslegesen megtett utak kiküszöbölésének köszönhetően a költségek racionalizálásához is hozzájárul. Alapja az okos logisztika, amely a különböző adatok, a rendelések, a közúti forgalmi információk, valamint a futárok aktuális helyzetének és feladatainak összehangolt koordinálásával működtethető. Ezt az olyan innovatív platformok teszik lehetővé, amelyek a mesterséges intelligenciára, adatvezérelt megoldásokra támaszkodnak.
A technológia, valamint az alkalmazásához szükséges know-how az erre szakosodott logisztikai szolgáltatókon keresztül érhető el a vállalatok számára.
Az egyik napról a másikra megjelenő kihívásokat sokan először a saját kapacitásaikra és munkatársaikra támaszkodva próbálták kezelni. Ez olyan, nem várt nehézségekkel járt, mint a rendelések összehangolása, az adatrögzítési és elemzési feladatok ellátása, az új munkatársak felvétele és betanítása vagy a járműpark bővítése. Ezt felismerve ma már egyre több cég dönt a szállítási feladatok kiszervezése mellett, ami a házhoz szállítási boom minden érintettje számára hasznos tendencia: a vállalkozások költségeket és értékes munkaórákat takaríthatnak meg, s egyben fontos adatokhoz juthatnak a fogyasztói preferenciák alakulásáról.
A vásárlók hamarabb megkaphatják a megrendelt termékeket, és csökken a szállítási feladatok teljesítésével járó közúti forgalom, ami hozzájárul a városi levegő minőségének javításához is.
De mit hoz a holnap? A jövőbe tekintve azt látjuk, hogy az okoslogisztika további fejlődése ennél is látványosabb eredményeket tartogat: a házhoz szállítás a mostaninál is gyorsabbá és pontosabbá válik majd, az adatvezérelt megoldások pedig a vállalati döntéshozatali eljárásokban is új perspektívákat nyitnak, hiszen a vásárlói igények alakulása valós időben válik nyomon követhetővé. A kiskereskedelmi szereplők kisebb üzletek sűrűbb hálózatának kialakításával, illetve az úgynevezett dark store-ok telepítésével járulhatnak majd hozzá a szállítási távolságok csökkentéséhez, ezzel is segítve az utolsó két kilométer elv érvényesítését.
Dr. Sáfár Károly, a DoDo Hungary ügyvezető igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.