Az Európai Központi Bank 2021 októberében kiadott, hetedik kártyacsalásokkal foglalkozó jelentésében is főszerepet kapott az információbiztonság. Ez a jelentés gyakorlatilag a kártyacsalások aktuális tendenciáit elemzi, az euróövezetben működő kártyafizetési rendszerek és az érintett szervezetek által szolgáltatott adatok alapján. Az elemzés, amelyet egy 2015-től 2019-ig tartó ötéves időszak kontextusába helyez, fontos részleteket ismertet ezekkel a sokunk által napi szinten használt plasztikkártyákkal kapcsolatban.
Továbbra is gyakran használatos módszerek a fizikai kártyákkal végzett csalárd – például készpénzfelvétel hamis vagy ellopott kártyákkal – és a távolról lebonyolított hamis tranzakciók.
Ilyen eset az, amikor a bűnözők adathalászattal vagy információbiztonsági incidensekkel szerzett kártyaadatokkal online fizetést hajtanak végre.
Csak az egységes eurófizetési övezeten (SEPA) belül kibocsátott kártyákkal végrehajtott csalárd tranzakciók összértéke 1,03 milliárd euró volt 2019-ben, ami az elmúlt évekhez képest nemhogy csökkenés, hanem enyhe növekedés.
Napjainkban egyre több a kibertámadás, és meglepő módon a nagyvállalatok mellett egyre inkább a kis- és középvállalkozások a célpontok.
Tény, hogy csak 2020-ban 424 százalékkal nőtt a kisvállalkozások elleni támadások száma. Sajnos a Covid–19-világjárvány még tovább súlyosbította a helyzetet.
A kiberbiztonsági incidensek 95 százaléka emberi mulasztásra vezethető vissza, így könnyen belátható, mennyi tennivaló van még az információbiztonsági tudatosság növelése terén. Hasonlóan a járvány megelőzésének egészségügyi óvintézkedéseihez, a kibertérben is fontos az úgynevezett digitális higiénia, vagyis annak elsajátítása és tudatosítása, hogy adataink védelme ne csupán a véletlenen múljon.
A kártyaadatok adathalászattal való megszerzése szintén nem meglepő, hiszen az elmúlt évben 667 százalékkal nőtt a rosszindulatú e-mail-támadások száma,
és sajnos a nagy számok törvénye alapján mindig vannak olyan áldozatok, akik gyanútlanul kiadják pénzügyi és bankkártyaadataikat a megtévesztő e-mailek mögött rejtőzködő bűnözőknek.
A csalárd tranzakciók túlnyomó többsége (80 százalék) továbbra is a kártya nélküli (CNP) csaláshoz kapcsolódik. A kártyás tranzakciók tekintetében a POS-terminálokon elkövetett csalások száma 2,2 százalékkal nőtt, miközben az ATM-eknél elkövetett visszaélések száma 6,1 százalékkal csökkent. Jó hír azonban, hogy ez utóbbi pozitív változást a SEPA-n kívüli tranzakciókat is magába foglaló ATM-eknél tapasztalható hamiskártya-csalás erős csökkenése okozta, mivel egy új csiptechnológia (EMV) globális elterjedése tovább mérsékelte a mágnescsíkos hamisítással kapcsolatos csalások elkövetésének lehetőségét.
És hogy mit tehetünk a visszaélések ellen?
Figyeljünk a bankkártyánkra, és legfőképpen ne adjuk ki a kezünkből! Az is fontos, hogy ne regisztráljuk be ismeretlen weboldalakra, és ne küldjük el e-mailben, bárki is kéri tőlünk ezt.
Összességében jobbak az esélyeink és a lehetőségeink a csalókkal szemben a jelentés legutóbbi kiadása óta, de ahhoz, hogy ez így maradjon, az iparnak, a szabályozó hatóságoknak és a fogyasztóknak is ébernek kell lenniük. Bár relatív értelemben a csalások száma enyhén csökkent, összességében továbbra is magas, abszolút értékben pedig növekszik.
Ezenkívül a Covid–19-világjárvány idején az online vásárlások kártyás fizetésének közelmúltbeli megugrása miatt az ilyen fizetések egyre inkább bűncselekmények (például adathalászat) célpontjává válhatnak.
Következésképpen a kártyás fizetési rendszereket és a részt vevő pénzforgalmi szolgáltatókat arra ösztönzik, hogy folytassák a csalásmegelőzéssel és a legjobb biztonsági gyakorlatokkal kapcsolatos információcserét és a felhasználói tudatosítást. Az is biztos, hogy a visszaélések elleni küzdelmet folytatni kell, és még biztonságosabb fizetési megoldásokat kell kínálniuk a végfelhasználók számára. Fontos, hogy ebben támogassák őket a kereskedők, hiszen ezeknek a megoldásoknak a sikeres megvalósításában kiemelt szerepük van.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.