A 2021-es évet magunk mögött hagyva kezdenek kikristályosodni az év trendjei, ezzel együtt megfogalmazódnak bennünk az új esztendőre vonatkozó várakozások. Az egyik ilyen látványos trend a latin-amerikai régió lakosságának fintech iránti nyitottsága volt. Latin-Amerikában a hagyományos pénzintézetek annak ellenére is domináns szerepet töltenek be a pénzügyi szektorban, hogy az általuk kínált szolgáltatások korszerűtlenek, hiányolják az ügyfélbarát kialakítást és a digitalizációt.
A bankok többnyire nem szívesen szolgálják ki a szegényebb lakosokat, vagyis jelentős a bankolatlanok aránya.
Peruban például az emberek 57 százaléka minősül bankolatlannak, ugyanez a ráta Kolumbia és Argentína esetén 54, illetve 51 százalék, de még Brazíliában is a felnőttek 30 százaléka bankszámla nélkül éli az életét. Összehasonlításképpen ez az arány hazánkban 20 százalék alatti.
A fentiek fényében nem meglepő, hogy a lakosság egyre nagyobb része használja a fintechek megoldásait. Ez a trend főleg a banki területen figyelhető meg, így fordulhatott elő például az, hogy mára a világ legértékesebb neobankja, a Nubank Brazíliából érkezik. A vállalat mostanra nagyjából ötvenmillió ügyféllel rendelkezik, 72 százalékuk aktívnak minősül, ez a mutató pedig hatalmas ügyfélelégedettségre utal. December első felében a Nubank tőzsdei bevezetésére is sor került, az év végi adatok szerint pedig a vállalat értéke jelenleg 45 milliárd dollár környékére tehető.
A Nubankot 2013-ban alapították, alig nyolc év alatt pedig Latin-Amerika legértékesebb tőzsdén kereskedett pénzintézete lett belőle.
Az alapítók annak idején egy egyszerű, de általános problémára próbáltak választ adni, ugyanis a brazil hitelkártyapiacon csupa túlárazott és korszerűtlen megoldás volt csak elérhető. A Nubank ezzel szemben egy olyan ügyfélbarát alternatívával állt elő, amelynek díjazása transzparens és kedvező volt, ráadásul a digitalizációra is sokkal erősebben építettek, mint a nagybankok. Ez a problémamegoldás fókuszú megközelítés pedig sikert hozott nekik, így értékük gyors emelkedésbe kezdett.
Az agresszív termékfejlesztésnek hála a termékpalettán mára egy 100 százalékban digitális bankszámla és az ahhoz tartozó bankkártya mellett számos további termék érhető el, köztük a hitelkártyák.
Az ügyfelek emellett kölcsönöket, biztosítási termékeket és befektetési szolgáltatásokat is igénybe vehetnek, valamint egy az appban található e-kereskedelmi felületen könnyedén vásárolhatnak kedvenc kereskedőiknél. A földrajzi terjeszkedés jegyében a vállalat Mexikóban és Kolumbiában is megjelent, nem titkolt céljuk, hogy a két új piacon is kulcsszerepet töltsenek be.
Saját piacán, Brazíliában egyébként a C6 Bank számít a Nubank talán legnagyobb riválisának.
A digitális bank termékpalettája szinte megegyezik a Nubankéval, ami nagy szó, ha figyelembe vesszük, hogy mindössze két éve kezdte meg működését. A C6 ennek ellenére már több mint hétmillió klienssel rendelkezik, ez a sikeres rajt az, ami megragadhatta a JPMorgan figyelmét is, amely tavaly nyáron 40 százalékos részesedést szerzett a neobankban. Meg kell említeni továbbá az argentin Ualát, ami egyike a világ 15 legnagyobb neobankjának 2,5 milliárd dolláros értékével. Argentína piacvezető digitális bankja azonban itt még nem tervez megállni, nemrég például egy mexikói bankot is felvásárolt a közép-amerikai országban való jelenlét megerősítéseként.
A latin-amerikai lakosságnak tehát egyre nagyobb része mond igent a fintechek, azon belül is a neobankok szolgáltatásaira, ez az arány pedig a jövőben csak növekedni fog.
2022 egyik nagy kérdése, hogy az imént említett szereplők az egymással való verseny mellett képesek-e a nagy múlttal és hatalmas piaci részesedéssel rendelkező pénzintézetekkel is konkurálni. Erre jelen állás szerint a Nubanknak van a legtöbb esélye, de hamarosan bizonyára újabb kihívók tűnnek fel a színen, akik együttesen felforgathatják a régió pénzügyi szektorát.
A 2021-es év fintech fejleményeit nehéz lenne röviden összefoglalni. A Peak csapata azonban vállalta a kihívást és az év során szerzett ismereteinket egy nagy évösszefoglaló anyagban, az idén induló Fintech Sparks kiadványban mutatjuk be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.