A fogyasztói szerződésekre irányadó kellék- és termékszavatossági, a szerződéses jótállási, valamint a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó hazai kötelező jótállási szabályok alkalmazása eddig sem volt egyszerű feladat. Az említett jogintézményeket még a joghallgatók is keverik néha, nem véletlen, hogy a cégek zöme csak szakértő segítségével tud róluk megfelelően kommunikálni. Márpedig a fogyasztóvédelmi hatóságok egyik örökzöld ellenőrzési célpontja a kötelező jótállásról, a termék- és kellékszavatosságról adott – írásbeli és szóbeli – fogyasztói tájékoztatások szabályszerűségének ellenőrzése. Minden bizonnyal sor kerül 2022-ben is az említett jogintézmények kapcsán az ászf-ek, jótállási jegyek, webshop-tájékoztatók célzott vizsgálatára. Érdemes lehet a dokumentumokat és a kollégákat is felkészíteni a változásokra: az áruk adásvételére irányuló szerződések egyes vonatkozásairól szóló 2019/771-es EU-irányelvet jogrendszerünkbe a 2022. január első napjával hatályba lépő 373/2021 (VI. 30.) kormányrendelet ültette át. Sőt az említett kormányrendelet egy másik fontos uniós jogszabályt, a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések egyes vonatkozásairól rendelkező 2019/770-es EK-irányelvet is implementálta. Nem meglepő módon a 373/2021-es kormányrendelet „a fogyasztó és a vállalkozás közötti, az áruk adásvételére, valamint a digitális tartalom szolgáltatására és digitális szolgáltatások nyújtására irányuló szerződések részletes szabályairól” címet viseli. Nézzük a részleteket!
A kormányrendeletet csak a fogyasztóval, áruk adásvételére – beleértve a digitális elemeket tartalmazó árukat is – kötött szerződéseknél kell alkalmazni, vagy amennyiben a vállalkozás digitális tartalmat szolgáltat vagy digitális szolgáltatást nyújt. Ezen szerződéseknél viszont olyannyira kötelezőek az előírásai, hogy a fogyasztó hátrányára a kormányrendelettől eltérő kikötések egyenesen érvénytelenek. A kormányrendelet komoly újítása, hogy – mintegy kiegészítve a Ptk. vonatkozó előírásait – a teljesítés szerződésszerűségének általános követelményeit is rögzíti, miszerint a szerződésben meghatározott funkcionalitással, kompatibilitással, interoperbilitással is, sőt bármit is jelentsen, a „fogyasztó által meghatározott célokkal” is rendelkeznie kell a szolgáltatásnak, továbbá biztosítani kell az „észszerűen elvárható” műszaki-telepítési leírásokat, frissítéseket. Igazi nóvum a kormányrendelet III. fejezete, mely a digitális tartalom szolgáltatása vagy digitális szolgáltatás nyújtására irányuló szerződések különös szabályait rögzíti. Részletezi többek között a hibás teljesítést, például megemlítve a fogyasztó digitális környezetébe történő helytelen installációt és a vállalkozásokat terhelő bizonyítási kötelezettséget is.
A kormányrendelet előírásait olvasva komoly ellentmondásra is lel a jogalkalmazó, hiszen a kellékszavatosság körében a fogyasztó javára egyéves hibás teljesítési vélelmet deklarál, miközben a hazai jogszabályi hierarchia magasabb fokán álló Ptk. szerint az továbbra is csak hat hónap. Persze tény, a kormányrendelet maximumharmonizációt célzó irányelveket implementált, de ettől még az átültetett irányelveknek nem közvetlen címzettjei a vállalkozások. Az illetékes ITM (Innovációs és Technológiai Minisztérium) legfrissebb sajtótájékoztatója szerint minden esetre egy év kellékszavatossági vélelem illeti a fogyasztókat.
Az alkalmazást illetően további nehézség forrása, hogy nem a megszokott Ptk. terminológiát, például az elállást, hanem a „megszüntetés” fogalmat használja a kormányrendelet, miközben a Ptk.-val „együttesen” rendeli alkalmazni saját előírásait.
A kormányrendelet a gyártókat is érinti, elvárásként behozza a tartós adathordozón kiadandó gyártói jótállási nyilatkozatot, méghozzá kötelező tartalmi elemekkel a fogyasztói tájékoztatások rendszerébe, és 2022. január elsejétől megnyitja a fogyasztó előtt az utat, hogy hibás teljesítéskor közvetlenül a gyártótól követelhessen kijavítást vagy termékcserét, ha a gyártó – akár a saját jótállási nyilatkozatában, akár a kapcsolódó reklámokban – vállalta, hogy a saját terméke tartósságára jótállást nyújt. A fogyasztónak tehát jövőre hibás teljesítés esetén könnyebb dolga lesz, választhat: felléphet kellékszavatosságra, sőt számos esetben kötelező jótállásra hivatkozva a forgalmazóval szemben vagy akár a gyártóval szemben is gyártói jótállásra hivatkozva, ha utóbbi tartóssági jótállást biztosított. A bizonyítás terhe pedig a jótállóé: a gyártó a felelősség alól csak akkor mentesülhet, ha bizonyítja, hogy a meghibásodás oka már a vásárláskor fennállt, tehát szó sincs rejtett gyári hibáról, hanem például a fogyasztó általi rendeltetésellenes használat, a kötelező karbantartás elmulasztása vagy akár a használati útmutató betartásának elmulasztása vezetett a meghibásodáshoz. Záró gondolatként annyit, hogy a Kormányrendelet alkalmazása bőven generál majd szakmai vitákat és bírósági eljárásokat is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.