A magyar gazdaság exportképessége a 2010 óta hozott tudatos gazdaságpolitikai döntések eredményeként kimagasló nemcsak a régióban, de globálisan is: exportunk GDP-hez mért aránya meghaladja a 90 százalékot, a high-tech termékek aránya az exporton belül a világon a 10. legmagasabb (a Global Innovation Index számításai alapján), valamint ma már több mint 15 ezer kis- és középvállalkozás exportál évről évre.
Kihívást jelent azonban, hogy a magyarországi export mindössze 20 százalékban származik magyar tulajdonú vállalkozásoktól, 80 százalékban a Magyarországon működő nemzetközi vállalatok tevékenységének köszönhető a KSH adatai alapján. Az innovációs ökoszisztémát vizsgálva pedig megállapítható, hogy a magyar startupok bevételének mindössze harmada származik a külpiacokról, míg Csehországban ez az arány 41, Szlovákiában 73, Izraelben 50 százalék. A feladat adott: a magyar gazdaság hosszú távú versenyképességében meghatározó szerepet játszhatnak a külpiacokon is sikeres magyar tulajdonú, innovatív vállalatok (ideértve a startupokat is), ezért stratégiai cél, hogy minél több startup és innovatív vállalkozás jelenjen meg sikeresen a külpiacokon magas hozzáadott értékű termékekkel és szolgáltatásokkal.
Éppen ezért nem véletlen, hogy a Nemzeti Innovációs Ügynökség (NIÜ) egyik kiemelt fókuszterülete a magyar startupok és innovatív vállalkozások nemzetközi piacra lépésének elősegítése, hiszen a hazai piac szűkössége miatt csak az eredményes külföldi jelenlét segíti a gyors növekedési ütemük hosszú távú fenntarthatóságát. További előnyt jelent, hogy
a nemzetközi piac nemcsak új vevőket hozhat számukra, hanem új befektetési lehetőségeket is megnyithat előttük, valamint diverzifikálhatja a vállalatok kockázatait,
csökkentve ezzel a regionális vagy iparági piacoktól való túlzott függésüket. A globális terjeszkedés és nemzetközi piacokra való belépés révén a vállalatok képesek kiaknázni az ott kínált egyedi lehetőségeket és erőforrásokat, például alacsonyabb munkaerőköltségeket vagy új technológiai innovációkat.
A NIÜ áprilisban útjára indított XPAND programjával a különböző felkészültségi szinten lévő startupoknak és innovatív kis- és középvállalkozásoknak lehetőségük nyílik gyakorlati példákon keresztül megismerni a nemzetközi piacra lépés folyamatát, annak kihívásait és azt is, hogy a különféle országokban milyen sajátosságokra kell odafigyelniük.
A vállalkozások számára óriási előnyt jelenthet, hogy az ügynökség támogatásával le tudják rövidíteni és költséghatékonnyá tudják tenni piacra lépésüket.
A három szakaszra osztott program első lépése a helyzetfelmérés, ahol kiderül, jelenleg hol tartanak a jelentkező innovatív vállalkozások és milyen feladatokat kell elvégezniük a nemzetközi piacon való megjelenéshez. A második lépésben a vállalkozások gyakorlati és módszertani ismeretekre tehetnek szert, a harmadik lépés pedig a konkrét célpiacokkal (Amerikai Egyesült Államok, Egyesült Királyság, Szingapúr, Németország, Kína, Kazahsztán) kapcsolatos tudás elsajátításáról szól. A felkészítési folyamat befejeztével a szigorú kritériumrendszernek megfelelő startupok és innovatív vállalatok lehetőséget kapnak arra, hogy az adott, általuk preferált célpiacokon zajló rendezvényeken, üzleti találkozókon és egyéb szakmai programokon vegyenek részt a Nemzeti Innovációs Ügynökség közreműködésével és támogatásával.
A program eredményeként már idén 30-50 magyar tulajdonú startup és innovatív vállalkozás jelenhet meg eredményesen a külpiacokon, ami a magyar gazdaság növekedésének és versenyképességének is záloga.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.