Bali. Több mint száz ország részvételével kezdődött meg tegnap az indonéziai Balin az ENSZ ötnapos, korrupcióellenes konferenciája. Az eseményen értékelik a világszervezet 2005 végén életbe lépett, korrupcióellenes konvenciójának (UNCAC) végrehajtását, amelyet eddig 140 ország írt alá, és közülük 107 ratifikált. A találkozó legfontosabb feladatának az ígérkezik, hogy a résztvevők olyan hatékony mechanizmusokat dolgozzanak ki, amelyekkel ellenőrizhető lesz a konvencióban vállaltak teljesítése az egyes országokban. Ezenfelül szó lesz azokról a módszerekről is, amelyek révén visszaszerezhetők lennének a korrupt állami vezetők által elsíbolt dollármilliárdok.
Az UNCAC a világon az első jogilag kötelező, globális érvényű eszköz a korrupció letörésére. A konvenció a részt vevő államok számára nemcsak a korrupció elleni küzdelmet írja elő, de azt is, hogy az ilyen eseteket bűncselekményként kezeljék, működjenek együtt a felszámolásában, és szolgáltassák vissza az ellopott javakat. A korrupció elleni harc éllovasának tekinthető Transparency International (TI) azonban arra figyelmeztet, hogy az UNCAC írott malaszt maradhat, ha nem készül konkrét terv a végrehajtás országonkénti ellenőrzésére.
A TI – a bali konferencia elé időzítve – nyilvánosságra hozott pozíciós papírjában összegezte tapasztalatait és javaslatait. Megállapítja, hogy a korrupció elleni küzdelem eredményeinek az országok önértékelésén alapuló felmérése eddig nem sok sikert hozott, ugyanis abban a konvenciót aláíró államoknak alig a fele vesz részt. Az UNCAC-ban foglaltak melletti határozott elkötelezettség hiányaként számol be a TI arról is, hogy négy évvel az aláírást követően azt még a G8-országok közül sem ratifikálta Német-, Olaszország és Japán.
Az ENSZ és a Világbank évi 1000 és 1600 milliárd dollár közé teszi a bűnözésből, a korrupcióból és az adócsalásból származó, határon átnyúló pénzáramlás összegét. A legszegényebb országokat különösen érzékenyen érinti azoknak a milliárdoknak az elvesztése, amelyeket korrupt vezetőik sajátítottak ki és menekítettek külföldre; ezek visszaszolgáltatásának előmozdítására a két intézmény tavaly közös kezdeményezést indított útjára. A TI hangsúlyozza: a bali konferencián ezen a területen is konkrét döntéseket vár a kormányoktól.
Az eseményen várhatóan külön figyelem irányul majd a házigazda, Indonézia korrupciós helyzetére. Susilo Bambang Yudhoyono államfő 2004-ben a korrupció elleni küzdelem ígéretével nyerte meg az ország első közvetlen elnökválasztását, ám a kormányt azóta is sok kritika éri a vasárnap elhunyt korábbi elnök, az 1998-ban lemondott Suharto akadozó elszámoltatása miatt.
Magyarországon az utóbbi években erősödött fel a korrupció elleni küzdelem, amely napjainkban új fordulatot vehet az Antikorrupciós Koordináció Testület (AKT) múlt heti döntése eredményeként, miszerint a kormány elé kerül a 2014-ig szóló korrupció elleni stratégia és a hozzá kapcsolódó – a feladatokat 2010-ig meghatározó – cselekvési program. A dokumentumok az idevágó uniós ajánlások figyelembevételével születtek meg, s ezek – többek között – a korrupció megelőzésére, illetve visszaszorítására irányuló törvények megalkotásán túl hangsúlyozzák azok érvényesülésének fontosságát, hiszen ennek hiányában aligha lehet hatékony a gazdasági-politikai összefonódásokkal szembeni fellépés.
A szakemberek egyetértenek abban, hogy a korrupció ellen nincs általános recept: a tagállamoknak maguknak kell kialakítaniuk a legjobbnak vélt programot. A magyar csomag az állami-hivatali területre koncentrál és hangsúlyozza, a korrupció megelőzése legalább olyan fontos feladat, mint a már meglévő visszaélések kezelése. Prioritásként szerepel benne a fejlesztési támogatások, a közbeszerzés, a párt- és kampányfinanszírozás, továbbá a hatósági engedélyezés korrupciómentes feltételeinek biztosítása. A két dokumentumot államigazgatási és széles körű szakmai egyeztetés után – az AKT javaslatára – a kormány benyújtja az Országgyűlésnek, hogy azt még a tavaszi ülésszakon megszavazhassa.
Mindeközben folytatódnak a már korábban megkezdett programok az ugyancsak nem kevés korrupcióval terhelt területek „megtisztítására”. Az Új rend és szabadság program különösen sürgős teendője a feketegazdaság kifehérítése. A növekvő állami szigorral, gyakori razziákkal, fenyegető bírságokkal járó állami törekvések elsősorban a foglalkoztatással kapcsolatos viszszaélések megszüntetésére, a számlafegyelem erősítésére, az adó- és bérmanipulációk visszaszorítására, a tisztességes kereskedelem elősegítésére, a fogyasztók védelmére irányulnak.
Óriási méreteket öltöttek a szellemi tulajdon elleni bűncselekmények, ezért az eddiginél is erőteljesebb eszközökkel kívánják felvenni a harcot a szinte minden iparágat érintő hamisítások ellen. Ennek jegyében létrejön a hamisítás elleni nemzeti testület, amely a kormány javaslattevő, véleményező és tanácsadó grémiumaként részt vesz az e területen tapasztalt jogsértések elleni nemzeti stratégia és cselekvési terv kidolgozásában, és feladatokat kap azok végrehajtásában. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.