BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Gyurcsány: nemcsak az autópályákon kell gyorsítósáv

Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Szabó Pál közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter avatta fel csütörtökön délelőtt az M7-es autópálya Balatonkeresztúr és Zalakomár közötti, 20 kilométeres új szakaszát, amelyen 14 óra után indulhatott meg a járműforgalom.

A kormányfő az új sztrádaszakasz ünnepélyes átadásán úgy fogalmazott: "nemcsak az autópályákon kell gyorsítósáv, Magyarország is gyorsítósávon kíván előre haladni". A miniszterelnök elmondta, hogy az autópályák után egyre inkább az alacsonyabb rendű utakra és a vasúti fejlesztésekre helyeződik a hangsúly, "ez érdemi változás lesz a közlekedéspolitikában".

A Balatonkeresztúrtól Nagykanizsáig hiányzó mintegy 35 kilométeres szakaszt eredetileg egyben adták volna át a forgalomnak, de a most kimaradt mintegy 15 kilométeres szakasz átadása közműkiváltások miatt várhatóan két hónapot csúszik. A teljes, 35 kilométeres beruházás közel 44 milliárd forintból valósult meg, három csomópont és egy pihenőhely létesült. Az M7-es autópálya az újonnan átadott szakasszal Budapesttől Zalakomárig 191 kilométer hosszú. Várhatóan augusztus végén adják át a forgalomnak a még hiányzó mintegy 15 kilométeres szakaszt, amellyel a horvát határig szinte teljessé válik a sztráda - tájékoztatta Fazakas Orsolya, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs vezetője csütörtökön az MTI-t.

Az M7-es új szakaszának építése kapcsán Magyarország európai uniós támogatásért is pályázik. Az összes költséget összeadva közel 62 milliárd forintos beruházási összegből 41,8 milliárd forint támogatást igényel. AZ M7-es autópálya akkor válik teljessé, ha a tervek szerint októberben átadják a magyar-horvát határon most épülő Mura-hidat és a hozzá kapcsolódó, mintegy 800 méteres autópálya-szakaszt. A Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumnak az MTI-vel közölt adatai szerint Európai Uniós és hazai költségvetési forrásból, valamint magántőke bevonásával valósulhat meg 500 kilométer vasútfejlesztés, közel 700 kilométer gyorsforgalmi út és gyorsforgalmi úttá fejleszthető út építése, valamint 1200 kilométert meghaladó hosszúságban 11,5 tonnás teherbírású útmegerősítés és főútfejlesztés a 2013-ig tartó ciklusban. A NIF fejlesztési elképzelései között szerepel, hogy 2013-ig további 464 kilométerrel bővül a hazai gyorsforgalmi úthálózat.

A közútfejlesztések sorában 364 kilométer új út épül és mintegy ezer kilométeren végeznek burkolaterősítést. A vasúti fejlesztések kapcsán a NIF közölte: jelenleg 32 projekt építése zajlik összesen 95 milliárd forint értékben, amely mintegy 150 kilométernyi vágányfelújítást jelent. További 550 milliárd forintot szánnak 390 kilométer vágány korszerűsítésre valamint 580 kilométer hosszúságban biztonsági fejlesztésre.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.