A terv részletei nem ismeretesek, a kincstári ügyekben illetékes miniszter, Aleksander Grad azonban annyit közölt, hogy azt elfogadták azok a – potenciális – befektetők, akikre a kormány számít a lengyel hajógyártás talpraállításában. Brüsszel számára a javaslat elfogadását különösen meg fogja nehezíteni, hogy az – a már korábban folyósított összegeken felül – további támogatást is kilátásba helyez. Szubvenciót a hatályos uniós jogrend és az Európai Bíróság verseny-felügyeleti gyakorlata szerint csak kivételes esetekben lehet folyósítani, ha ezzel egyébként szavatolni lehet egy-egy gazdálkodó egység tartós versenyképességét.
A terv mellett a Törvény és Igazságosság nevű konzervatív ellenzéki formáció vezetője – Jaroslaw Kaczynski – is szót emelt. Egy nyilatkozatában sürgette José Manuel Barroso bizottsági elnököt, hogy fogadja el a kormány előterjesztendő javaslatát, különben tömegesen és hosszú időre az EU ellen fordítaná a lengyeleket.
A politikus azzal is érvelt, hogy a három nagy hajógyár a demokratikus átmenet bölcsője volt. A még állami kézben lévő szczecini és gdyniai, illetve a már privatizált gdanski komplexumok részére Varsó eddig összesen 2,3 milliárd eurónak megfelelő összegű állami támogatást folyósított. Emiatt a szanálási terv elutasításának – így támogatás visszafizettetésének és az elkerülhetetlen csődnek – óriási politikai ára lenne. Mintegy 60 ezer embert kellene elbocsátani, akik – mint a lengyelek fenyegetnek – elárasztanák a nyugat-európai tagállamok munkaerőpiacát, a gyermekeikkel egyetemben. Ha Brüsszel elfogadná a tervet, az automatikusan azzal járna, hogy a még állami kézben lévő két egységet rövid úton privatizálni kellene. Gdansk hajóépítő üzemeit korábban ukrán befektetők vették át. VGO
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.