„Reggel jöttek, váratlanul jelentek meg a cégünknél. Felmutatták a bírósági végzést a házkutatáshoz, mi meg haptákba vágtuk magunkat. Nem mondom, hogy szabálytalankodtak, még barátságtalanok se voltak. De fél napon át összevissza turkáltak az iratok között, a számítógépekben; kivert bennünket a víz, a szó szoros értelmében kimerültünk, mire végre elmentek...” A történet szenvedő alanya, az egyik taxis cég ügyvezetője ma már viccelődni is képes arról a téli napról, amikor a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) kartellkommandósai meglepték őket, mert feltételezésük szerint több fuvarozási pályázaton kartelleztek.
„Még jó, hogy az irodában lévő szexis modellfotókat meghagyták” – nevet. Hozzáteszi azonban, hogy sokkolta az eljárás, és a gyanúként aposztrofált vádat is csak akkor fogta fel, amikor megtudta, hogy a többi taxivállalatnál ugyanakkor ugyanezt a tortúrát szenvedték el. Ilyen helyzetbe még soha nem került. Amiatt érezte magát különösen rosszul, mert azokban a reggeli órákban nyüzsögtek az irodában a munkatársak, kérdő tekintetük szinte sütötte a tarkóját, és tudta, máris elindult találgatás: „No persze, a vezetők!... Ugyan mit csináltak? Adót csaltak? Sikkasztottak?”
GYANÚ. A budapesti taxis cégek az elmúlt években már többször keveredtek kartellgyanúba. Azokról az esetekről – mivel akkor még nem volt a társaságnál – nincs mondanivalója. A mostaniról is csak annyi: „Hogy mi összejátszottunk volna a konkurenciával? Inkább elvágjuk a másik torkát...” Fájlalja, hogy a vizsgálódás eredményéről máig nem tud semmit. A GVH egyelőre újabb és újabb dokumentumokat kér. Készséggel küldik, precíz a nyilvántartásuk. Visszautasítják a vádat, és azt remélik, hogy már az ősszel megszületik a tisztázó, az eljárást megszüntető versenyhatósági végzés.
Ez alapvetően attól függ, hogy milyen adatok gyűlnek össze a beszerzett dokumentumokból, és azokat hogyan – terhelő vagy inkább a felmentő információként – értékeli a hivatal.
Annyi bizonyos: a rajtaütésszerű házkutatások, vállalati razziák nem véletlenek, az akciókat többnyire igen hosszadalmas tájékozódás előzi meg. Esetenként elegendő egy névtelen bejelentés vagy akár egy kis hír a sajtóban ahhoz, hogy úgymond beinduljon a gépezet, és a kartellszakemberek immár tudatosan keressék – például a médiában, a szakmai tanácskozásokon, az interneten – és rakják össze a hiányzó láncszemeket. Ennek mikéntjét nem írja elő jogszabály, de nem használnak, nem is használhatnak titkosszolgálati eszközöket, nem követnek senkit, nem hallgatnak le telefonokat – cáfolja a híreszteléseket Szolnoky Péter, a kartellcsoport vezetője. Az alapos gyanút erősítő bizonyíték azonban elengedhetetlen, hiszen a nélkül nem ad házkutatási engedélyt a bíróság. Szolnoky nem tagadja: ha eddig eljutnak, szinte bizonyosak abban, hogy adataik nem csalnak. Amikor az eljárást megindítják – akár bírói engedély birtokában –, már használhatják a törvényben biztosított széles körű jogosítványaikat, amelyeket az előzetes „nyomozásban” nem alkalmazhatnak. A rajtaütésről nyilván nem értesíthetik előre az érintetteket, hiszen akkor sok értékes dokumentumnak búcsút mondhatnának. Több esetből viszont egy-másfél éves „nyomozás” után sem lesz versenyfelügyeleti ügy. És a hivatal mindig hangsúlyozza: az eljárás megindítása még nem jelenti azt, hogy a vállalkozások elkövették a jogsértést. A procedúra a tények tisztázására és a bizonyításra irányul. Időtartama 180 nap, amely – ha az ügy bonyolultsága szükségessé teszi – két ízben ugyanennyi idővel meghosszabbítható.
BIZONYÍTÁS. A versenyhatóság és az érintettek között az egyik leggyakoribb konfliktusforrás a bizonyítékok összegyűjtése, felhasználhatósága és bizonyító ereje. Ez sokszor kérdéses az elmarasztaltak által a hivatal ellen indított perekben is. Az egyik építőipari cég vezetője szerint az adatgyűjtés rendszerint túlmegy azon a határon, amelyet a bíróság házkutatási végzése megenged. Szerinte a kartellcsoport esetenként nem tár fel valódi vagy elegendő bizonyítékot a jogsértésre, azt a versenytanács – sőt, gyakran a bíróság – mégis megállapítja. Igazságtalannak érzi, hogy a hivatal szinte „rászáll” az építőipari vállalkozásokra, amelyek a súlyos bírságok, az esetleges kártérítések miatt tönkremehetnek.
ÁRULÁS. Van azonban egy menekülési út, az úgynevezett engedékenység, amikor is a kartelltag feladva önmagát és a többieket, segít a hivatalnak a szövetkezés feltárásában, és ennek fejében részlegesen vagy teljesen mentesül a bírság megfizetése alól. Ilyen „árulásra” azonban nemigen kaphatók a cégek. Egy ugyancsak építőipari vállalat igazgatója szerint elsősorban azért nem, mert a GVH-val történő együttműködés ellenére a kartelltag kizárható a közbeszerzésekből. Igaz, ez csak egy lehetőség a kiíró számára, ám ha él vele, akkor a cégek lehúzhatják a rolót: az eddigi versenytanácsi határozatok alapján ugyanis a magyar építőipar krémje kizárható lenne a tenderekből.
Fejes Gábor ügyvéd, versenyjogi szakértő, az Oppenheim Ügyvédi Iroda tagja szerint ma nincs nagyvállalati vezető, aki nyugdíjazásáig legalább egyszer ne számíthatna a GVH-sok látogatására. Mint mondja, több versenyjogi – például a bírságszámítással kapcsolatos – szabályra ráférne a pontosítás, de legalábbis elkelne egy iránymutató bírósági értelmezés.
Egyébként nem feltétlenül a bírságolással, sokkal inkább a személyi, büntetőjogi szankciókkal van gondja: azok nem érvényesülnek, így nem is lehetnek hatékonyak. Ami pedig a vezető tisztségviselőt érintő (jelenleg az Alkotmánybíróságon előzetes normakontrollra váró) kétéves eltiltást illeti: nemcsak alkotmányellenesnek, hanem – annak kiküszöbölése esetén – könnyen kijátszhatónak is tartja. A volt vezetők ugyanis akár „feketekasszából” fizetett tanácsadók maradhatnak a cégnél. Vannak ügyek, amelyekben Fejes Gábor célravezetőbbnek látná, ha megbízója élne az engedékenységgel. Ő maga azonban csak annyit tehet, hogy elmondja annak feltételeit és következményeit. A menedzsment mérlegel és dönt, az ügyvéd pedig ehhez igazodva köteles ügyfele érdekeit előmozdítani – hangsúlyozza.
Az a tapasztalata, hogy az engedékenység elutasításában rengeteg érzékeny szempont dominál. A gazdasági forgalomban várható bizalomvesztés miatti félelmen túl a személyes kapcsolatok fontossága, a korporatív magyar mentalitás továbbélése igen lényeges tényező. Ha az érintett menedzser képes lenne ezt a lépést úgy megtenni, hogy nem személyes támadásként éli meg egykori „harcostársai” ellen, hanem egy vállalkozás legitim döntéseként a jogsértés megszüntetésére, akkor könnyebb lenne a dolga. De igaz az is, hogy az üzleti bosszú lehetősége mindig fennáll – húzza alá az ügyvéd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.