A Le Figaro értesülése szerint a döntő szót mindazonáltal maga az államfő, Nicolas Sarkozy mondta ki az adott ügyben. Az új adót minden eldobható termékre kivetették volna, legyen szó akár műanyag, vagy karton csomagolóanyagokról, akár nagyobb energiafelhasználással készített vagy csak költségesen ártalmatlanítható, illetve újrafeldolgozható fogyasztási cikkekről.
A szóban forgó fiskális tételt a környezetvédelmi miniszter, Jean-Louis Borloo korábban „forradalmi jelentőségűnek” minősítette. A bevezetéséről még egy, 2007 őszén –a környezetkímélő technológiák és termékek elterjesztéséről tartott – tanácskozás nyomán határoztak. A parlamentben azonban folyamatosan növekedett az adónemmel szembeni ellenállás, és az államfő sem tudott kitérni azon bírálatok elől, amelyekben az által korábban meghirdetett fiskális kurzus visszacsinálását tették szóvá.
A francia gazdasági sajtó által elvégzett elemzések szerint Sarkozy hivatalba iktatása után átlagosan havonta vezettek be egy-egy új adóterhet, vagy emeltek meg egy korábbi tételt. Mindez óriási kontrasztot mutat az államfő által – még a hivatalba lépése előtt – meghirdetett célokkal, amelyek nyomán négy ponttal kellett volna mérsékelni az akkor 46 százalékos újraelosztási hányadot. Bár a beiktatása utáni időben valóban leszállította az örökösödési adót, kedvezményeket hagyatott jóvá saját lakás vásárlásárhoz, és 50 százalékban maximálta a nagy keresetűek által fizetett közterheket. Utóbb azonban fordítani kellett a fiskális preferenciák rendszerén, mert a gyengülő növekedéssel járó adóbevétel-csökkenés és a kincstár kiürülése miatt további ajándékokat nem lehetett osztogatni.
A fordulat jeleként az elnök augusztus végén bejelentette, hogy a segélyen élők munkába állítását a tőkejövedelmek adójának emeléséből kell finanszírozni, ami nagy megrökönyödést keltett a saját táborában, mert a korrekció következményei főleg pártjának szavazói bázisát adó középosztálybelieket terhelte volna meg. Az ígért könnyítések ellenére bejelentett folyamatos fiskális szigorítások sorában lett volna a legújabb elem a piknik-adó bevezetése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.