Bár körükben változatlanul sokan bíznak abban, hogy gazdag emberek mindig lesznek, az azonban nem közömbös, hogy mennyit hajlandóak költeni. A pénzügyi válság már bő egy esztendeje tart, az idei első félévet a vezető divatházak mégis meglepően jó eredményekkel zárták. Vonatkozik ez nemcsak a francia cégekre – mint az LVMH, a PPR, a Hermes – de az olasz Prada, Geox és a Tod’s tevékenységére is.
Az ágazatban tevékenykedő olasz érdekeltségek forgalmának növekedésében bizonyos lassulás azonban már ekkor érezhető volt, az eladások csak 3,3 százalékkal növekedtek 2007 első hat hónapjához képest, holott tavaly még 9 százalékos volt az expanzió. Az idei lassulás mellett annyi pozitívum mindazonáltal jelentkezett, hogy tartani lehetett a 18 százalékos, forgalomarányos nyereséget. A mostani, őszi idény ezzel szemben nyomott hangulatban indult.
Az európai divat fővárosának tekintett Milánóban nemrég mutatták be a jövő évi tavaszi és nyári modelleket, ennek során azonban a szokásosnál jóval szerényebb ütemet diktáltak. A korábbi évekkel ellentétben nem egymás-hegyén hátán tartották a rendezvényeket, hanem hosszabb szüneteket közbeiktatva.
Az ágazat aggályait az olasz divatkamara elnöke Mario Boselli fogalmazta meg, aki szerint félő, hogy a nemzetközi pénzügyi válság ez alkalommal el fogja érni a divat-szakmát. Az ágazat nemcsak a kereslet visszaesésétől tart, hanem a tevékenységének további bővítéséhez szükséges hitelek megritkulásától vagy drágulásától is. A negatív várakozások biztos jele, hogy a tőzsdén jegyzett cégek árfolyamat az utóbbi 12 hónap során felére esett, ami alól csak az LVMH papírjainak – „csak” – 25 százalékos hanyatlása jelentett némileg üde kivételt.
Az adott helyzetben a szektor képviselői különös bizakodással fordulnak az újgazdagok felé, akik Kelet-Európából, Ázsiából és a Közel-Keletről kerülnének ki. Az érintett cégek vezetői az adott helyzetben kivárásra játszanak, az átmeneti időben igyekeznek konszolidálni a pénzügyeiket és a pozícióikat, hogy a 2010-re várt fellendülés beköszöntére a számottevően megnövelt hatékonysággal tudjanak reagálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.