BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amit szabad Jupiternek... Magyarország gazdaságpolitikai lehetőségeiről

A hazai fogyasztás fedezetlen növelését kiigazító konvergencia program közepén támadt világgazdasági válságban nem bízhatunk abban, hogy csupán az export növelésével, és az ennek nyomán feltámadó külföldi tőkebeáramlással kiheverjük az elkövetett hibák következményeit.

Így reméltük elérni a korábbi növekedési trendet - amelynek üteme az unióénak kétszerese volt - a fogyasztás további korlátozása nélkül. Ezután - gondoltuk sokan - lehetővé válna belevágni a fenntartható növekedéshez és a korszerű gazdasághoz és társadalmi élethez szükséges és elmaradt strukturális reformokba.

A nemzetközi hitelválság és az utána várható – már érezhető – recesszió szétfoszlatta ezeket a reményeket. De a recesszió ellen követendő gazdaságpolitika szükségszerűségei eltérőek egyrészt a növekedési csúcsról most visszaeső nagy gazdaságok, elsősorban a közgazdaság elmélet vezető gondolkodóinak szeme előtt lebegő USA gazdaság, és másrészt a túl eladósodott kis országok számára. A kis gazdaságok növekedésének meghatározó tényezője a külkereskedelem, e nélkül egyszerűen nem tudnák kihasználni a munkamegosztásból származó előnyöket.

A nagy országok ugyan megengedhetik maguknak, hogy a belső keresletet hatékonyan anélkül növeljék, hogy lényegesen változna a külkereskedelem és a nemzetközi tőkeforgalom súlya a gazdaságukban . E növelésre az Egyesült Államokban - ha a gazdaság csúcson jár, és infláció fenyeget - akkor érvényes Milton Friedman elmélete, mely szerint az állami pénzek további beáramlása csak az inflációt növeli, és nem eredményezi - az amúgy marginális - munkanélküliség csökkenését. Ilyen munkanélküliség támadhat például akkor, ha a munkaerő szakmai összetétele lassabban változik, mint a műszaki fejlődés. (A pénzmennyiséggel történő szabályozással viszont az a baj, hogy kétséges a mérhetősége a pénzügyi piacok változatos újítási lehetőségei miatt. Ezért tértek át az inflációs vagy az árfolyam cél kitűzésére a jegybankok.)

Ha azonban nem az infláció, hanem a munkanélküliség a probléma, mint ami most fenyeget, Keynes elmélete érvényes, a magángazdaság keresleti hányát pótlandó, növelni kell a pénzkínálatot. Jelenleg azonban ez a tanács még nem volna elegendő, mert az ország és háztartásai eladósodottsága miatt Amerikában is szükség van a beáramló állami pénzmennyiség útjának meghatározására. (Nem arra gondolok, amit a 92 éves Anna Schwartz, Friedman híres válságtörténetének társszerzője írt, hogy helyesebb volna, ha az állam a rossz követeléseket venné meg az elsőbbségi részvények szerzése helyett. Hangsúlyozza, hogy most, szemben a 30-as évekkel nem likviditási, hanem információs válság van. Cikkében azonban nem ad tanácsot ahhoz, miről kellett volna felismerni, hogy a biztosítási célból, továbbá az eltérő egyéni kockázatviselési igények kielégítésére kitalált derivatívok mennyisége mikor lépi túl a rendszer biztonsági határát. Csak azt hangsúlyozza, a rossz döntésekért a döntéshozó adósoknak és hitelezőknek kellene felelniük, nem a bankrendszer egészének.)

A friss Nobel-díjas Paul Krugman és a rég Nobel-díjas Joseph E. Stiglitz javaslata látszik megfelelőnek:  a jelenlegi helyzetben, amikor mindenki fél a hitelektől, az amerikai államnak infrastrukturális, energiagazdálkodási és környezetvédelmi (innen a Duna partjáról nekem ezek között az energia látszik a legfontosabbnak,) beruházásokba kellene beszállnia. Szerintük az eladósodott fogyasztók a jelenlegi helyzetben az új pénzből adósságot fizetnének vissza, és nem növelnék a fizetőképes keresletet. Tehát nem egyedüli, örök igazság sem Friedman, sem Keynes elmélete, mindkettő egyaránt igaz, és a konjunktúraciklus helyzetétől függ, közülük éppen kire kell hallgatni.

Arról a pillanatnyilag elterjedt nézetről, hogy most a liberális gazdaság vagy pláne a kapitalizmus igazsága általában dőlt meg¸ csak Mark Twain mondása juthat az embernek eszébe:„a halálomról szóló hírek erősen túlzottak”. (TGM a monoki polgármesterrel folytatott rádióvitában olyan megjegyzést tett, mintha sejtené, nem a tőkével, hanem magával a műszaki fejlődéssel van baja. Vissza a fákra! Nem kell munkamegosztás, elidegenedés, kizsákmányolás!)

Hazai szempontból azonban a külföldi eladósodottság csökkentése és vele a kamatszint csökkentése látszik a leghatékonyabb módnak a gazdaság hatékony ösztönzése szempontjából. Változatlan kamatszinttel az adószint leszállítása nem biztos, hogy a vállalatokat eladásaik hatékony növelésére indítaná.  Bár még jobb, mint az állami támogatás, vagy kivételezés a kkv szektornak. Az állam ugyanis nem láthat a vállalkozók veséjébe, nem tudna hatékonyan dönteni a beruházások elosztásáról. Az olcsóbb bankhitelek kockázatosabb és több vállalkozást mutatnának jövedelmezőnek, anélkül, hogy az államnak kellene fontolgatnia, melyik a gazdaságosabb.

Továbbá, az állam kiadásainak csökkentése lehetetlen a strukturális reformok végrehajtása nélkül. Ezekhez viszont politikai egyetértésre volna szükség. Gazdasági és költségvetési hatásuk sem érvényesülhet olyan gyorsan, mint ahogy arra a jelenlegi bel- és külgazdasági helyzetben szükséges volna.  Az adóstruktúra változtatásának is túl sokan kelleténél nagyobb jelentőséget tulajdonítanak. Az adóterheket is újraosztja a piac, ezt már a XVIII. században is írták egyes közgazdászok.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.