Az Ab álláspontja szerint a népszavazás elrendelését érdemben befolyásoló, lényeges, új körülménynek minősül, hogy az Országgyűlés a kérdés hitelesítését követően elfogadta az egészségbiztosítási pénztárakról szóló törvényt, majd a népszavazás elrendelését megelőzően hatályon kívül helyezte azt. A népszavazási kezdeményezés körülményeinek ilyen jelentős megváltozása mellett nem állapítható meg, hogy teljesültek-e a kötelező, ügydöntő referendum Alkotmányban előírt feltételei, ebben a jogi helyzetben is támogatja-e azt az a több mint 200 ezer választópolgár, akiknek aláírását az OVB hitelesítette.
A népszavazás akkor tudja betölteni feladatát, ha a népszavazásra bocsátott kérdés tényleges törvényhozási törekvések elé állít korlátot. Az Ab álláspontja szerint a törvény megalkoltásának megakadályozása abban az esetben képezheti népszavazás tárgyát, ha a törvény létrehozására valódi kormányzati, törvényhozási akarat fogalmazódott meg.
Az Alkotmánybíróság ugyancsak hétfőn 2008. december 31-i hatállyal megsemmisítette a közigazgatási hivatalokról szóló 177/2008. (VII. 1.) Korm. rendeletet és egyúttal megállapította: alkotmányellenes helyzet keletkezett annak következtében, hogy az Országgyűlés a helyi önkormányzatokról szóló törvényben nem szabályozta az önkormányzatok felett törvényességi ellenőrzést gyakorló közigazgatási hivatalok jogállását. Egyúttal felhívta az Országgyűlést arra, hogy jogalkotási kötelezettségének 2008. december 31-ig tegyen eleget. VGO
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.