A magyarok külföldön 554 milliárd forintot, ezen belül turisztikai motivációval 371 milliárd forintnak megfelelő összeget költöttek el. A KSH szerint ebben az időszakban összesen 31 millió külföldi látogató érkezett Magyarországra, lényegében ugyanannyi, mint az előző év azonos időszakában. A külföldiek összesen 78 millió napot töltöttek el itt, ami nem változott 2007 első kilenc hónapjának adatához mérten. A magyar lakosság eközben 1 százalékkal több, összesen 13,5 millió alkalommal utazott külföldre.
A külföldiek egynapos látogatásából származott a bevételek 29 százaléka, 234 milliárd forint, ami az előző év azonos időszakához viszonyítva 28 százalékos növekedést mutat. Az egy napra látogatók kiadásainak kevéssel több mint egyharmada a vásárlási céllal érkezőktől, 21 százaléka az átutazóktól származott. A több napra az országba látogatók 581 milliárd forint értékben vették igénybe a magyar turisztikai szolgáltatásokat. Az ő kiadásaik nagy része, 7 százaléka a szabadidős utakhoz, 19 százaléka az üzleti utakhoz kötődött.
A KSH szerint a turisztikai célú kiadások részaránya 2 százalékponttal emelkedett, ami egyértelműen a rekreációs üdülésekhez köthető. A turisztikai motivációval utazók nemcsak összességében költöttek többet, de egy napra jutó kiadásaik is magasabbak voltak, mint egy évvel ezelőtt. A hivatal szerint a fogyasztás szerkezetében enyhe változás figyelhető meg 2007 azonos időszakához képest. Az egy napra látogatók kiadásainak részaránya az egyéb árucikkekre és üzemanyagra fordított kiadások kivételével minden kategóriában csökkent. A több napra látogatók esetében az üzemanyagra fordított kiadások emelkedtek a legnagyobb mértékben a tavalyi év azonos időszakához képest.
A több napig itt tartózkodók kiadásaik 46 százalékát szállásra és vendéglátó-szolgáltatásokra fordították, 12 százalékát közlekedésre, 11 százalékát árucikkekre, 7 százalékát egyéb szolgáltatásokra, míg 8 százalékát élelmiszerre. Az egy napra látogatók csaknem fele átutazó volt ezen időszak alatt. A legnagyobb arányban - szinte 100 százalékban - átutazók a Franciaországból, Svájcból, Hollandiából és a Nagy-Britanniából érkeztek. A Romániából érkezők 72 százaléka tartozott ebbe a csoportba, az átutazók legnagyobb részét - 35 százalékát - ők képviselik. Jelentős, 23 százalék volt a napi vásárlók aránya, míg turisztikai céllal érkezett az egy napra látogatók 17 százaléka, ami a KSH szerint 0,6 százalékpontos növekedés az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Az érkezések számát tekintve turisztikai céllal a legtöbben Ausztriából és Szlovákiából érkeztek. A kirándulók aránya Ausztria esetében 35 százalék, Horvátország és Szlovákia esetében 22-23 százalék körüli volt. A hosszabb ideig itt tartózkodók 86 százaléka turisztikai céllal érkezett, s 14 százalék volt az üzleti utazók aránya. Az átutazók aránya 6 százalék, a huzamosabb idejű munkavégzés céljából érkezőké 5 százalék körüli volt. A több napra látogatók a legnagyobb számban Németországból és Ausztriából jöttek.
A vizsgált időszakban a külföldre látogató magyarok kiadásaik 88 százaléka többnapos, míg 12 százaléka az egynapos utazásokon merült fel. A kiadások 67 százaléka, 371 milliárd forint kötődött a turisztikai motivációval utazókhoz, ami - folyó áron - 19 százalékkal több mint egy évvel ezelőtt, ám a hivatal szerint ez korántsem jelenti csupán a turisztikai szolgáltatások vásárlását.
A magyar állampolgárok egynapos utazásainak aránya 2 százalékkal csökkent, míg a többnapos utazásoké 7 százalékkal nőtt. Míg az egynapos utazások 38 százalékát vásárlási céllal tették, addig ez az arány a többnapos utazások esetében csupán 1 százalék volt. A KSH szerint a határmenti utasforgalmat és az ahhoz kapcsolódó vásárlásokat és pénzmozgásokat - a nemzetközi tapasztalatokhoz hasonlóan mindkét irányban a szomszédos országok és Magyarország közötti egyes árucsoportokra jellemző - árarány-eltérések és más szempontok, például ingatlanvásárlás, személygépkocsi- vásárlás, megtakarítások elhelyezése is befolyásolhatták.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.