A keddi tárgyalás szünetében a szakszervezetek optimistán nyilatkoztak, úgy vélték, hogy közeledtek az álláspontok, és olyan javaslatot adtak át a Budapest Airportnak, amelyet véleményük szerint akár azonnal aláírhat a munkaadó, és véget érhet a sztrájk.
A munkabeszüntetést a múlt héten szerdán hirdette meg az Repülőtéri Dolgozók és Szolgáltatók Szakszervezete és a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ). Azóta a forgalom csak akadozva haladt Ferihegyen - egészen keddig -, a járatok még hétfőn is jelentős késéssel közlekedtek, többet töröltek a légitársaságok, amelyek maguk is felszólították a feleket a mielőbbi megegyezésre.
Kedden már zavartalanul, fennakadások nélkül haladt a forgalom a ferihegyi repülőtéren, köszönhetően annak, hogy a korábbinál több utasbiztonsági ellenőr vette fel a munkát, amelyet külső, a sztrájk idejére foglalkoztatott görög szakemberek is segítettek. Ennek köszönhetően a tranzitban is megnyílt az utasbiztonsági csatorna, így szerdán - a sztrájk során először - már nem töröl járatot a Malév.
A külföldi munkavállalók alkalmazását a BA nem tekinti sztrájktörésnek, a munkáltató azzal érvel, hogy nem kölcsönmunkaerőt alkalmaz, hanem újonnan szerződtetett 38 új uniós országbeli, utasbiztonsági ellenőrt, a magyar törvények pedig nem tiltják, hogy a munkáltató újabb dolgozókat vegyen fel, akár a sztrájk alatt is. Ők addig folytatják munkájukat Ferihegyen, amíg azt a repülőtéren kialakult helyzet indokolttá teszi. Bár nem csak az utasbiztonságiak sztrájkolnak, a reptér működése szempontjából mégis ők jelentik a szűk keresztmetszetet, a többi terület, karbantartás, takarítás a sztrájk ellenére is kezelhető.
A görög ellenőrök alkalmazásának megítélésében a szakszervezetek álláspontja homlokegyenest ellenkezik a munkáltatóéval, és ez nemcsak a sztrájkot hirdető érdekképviseletek, hanem az Európai Szakszervezeti Szövetség szerint is aggasztó eljárás, amelyet elfogadhatatlannak neveztek és elítéltek.
Az MTI által megkérdezett szakértők szerint: bár a sztrájktörés fogalma egyetlen jogszabályban sincs meghatározva, vannak olyan alapelvek, amelyeket megsért a munkaadó, ha a sztrájk letörésének céljából újonnan alkalmaz dolgozókat. Neumann László, a Szociálpolitikai és Munkaügyi Intézet kutatója szerint sztrájktörésről van szó, "de a törvény vagy a jog keretén belül nehéz olyan paragrafust találni, amely ezt kizárná". Burik Mária, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium (SZMM) főosztályvezető-helyettese pedig azt emelte ki, hogy a köznyelvben sztrájktörésként használt fogalom azt az esetet jelenti, amikor a munkavállaló önkéntes döntése alapján nem vesz részt a sztrájkban. Hozzátette: a sztrájktörés gyakorlatilag az Alkotmányban biztosított, sztrájkhoz való alapjoggal kerül ellentétbe.
Kedd délután és este ugyan továbbra is csak a 2B terminálon léptették be az utasokat, de a sorok gyakorlatilag megszűntek.
A Malév még hétfőn bejelentett járatain kívül további törlések nem voltak, és már számottevő késésekkel sem kellett számolni. A BA azt közölte: a javuló helyzetre tekintettel már nem szükséges három órával az indulás előtt megjelenniük az utasoknak a repülőtéren, elegendő 2 órával a tervezett felszállási időpontot megelőzően jelentkezni a check in pultoknál.
Az elmúlt hét napban a legtöbb járatot megközelítően 100-at, a Ferihegyen legnagyobb forgalmat bonyolító Malév törölt, miután a tranzitban keddig nem volt utasbiztonsági ellenőrzés. A légitársaságnak több százmilliós kárt okozott eddig a munkabeszüntetés. Kárt okozott a sztrájk a többi, Budapestről közlekedő légitársaságnak is.
Jó hír azonban, hogy eddig még nem tapasztalt az utasok biztonságát veszélyeztető szabálytalanságot a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) Légiközlekedési Igazgatósága az egy hete tartó ferihegyi sztrájk kezdete óta. A hatóság folyamatosan ellenőrzi a szabályszerű munkavégzést, és a beérkező bejelentéseket minden esetben megvizsgálja, azonban a repülést, illetőleg az utasok biztonságát fenyegető hiányosságot még nem észlelt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.