Annak ellenére, hogy második éve változatlan a matricák ára, kevesebb fogyott belölük, és összeségében visszaesett a sztrádák forgalma is - tudta meg A Világgazdaság Winkler-Virág András, az Állami Autópálya Kezelő Zrt. kommunikációs vezetőjétől. Az idei első két hónapban az M1-esen - szakaszoktól függően - 5-10 százalékkal kevesebb jármű közlekedett, mint tavaly január-februárban, az M7-esen a főváros közelében volt némi visszaesés, távolabb azonban valamelyest nőtt a forgalom, az M3-asé gyakorlatilag stagnált, de még az ingyenesen igénybevehető M0-s déli szektorában is mérséklődött.
Mindez az eladott matricák számán, illetve az ezekből származó bevételen is látszik. Az előző év hasonló időszakához képest összességében öt százalékkal kevesebb matricát vásároltak, a realizált árbevétel pedig négy százalékkal maradt el a tavalyitól. Az ÁAK adatai szerint csupán az éves matricákból fogyott több, mivel azonban az összességében egy százalékos darabszám növekedés a személyautóknak (D1 kategória) köszönhető, össz díjbevétel nem érte el a bázisét.
A legszembetűnőbb csökkenés a teherjárművek számára fenntartott D2, D3 és D4-es kategóriában kapható egy napos úthasználati jogosultságok terén mutatkozott, ebből a típusból 12 százalékos forgalom és bevétel visszaesést regisztráltak. Ezen járművek közül pedig a 12 tonna össztömeg felettiek (D4) vásárlásai csappantak meg leginkább, de nemcsak az említett, hanem minden (éves, heti, napi) matrica típusból.
Bár a szakember szerint az eddigi adatokból még korai lenne messzemenő következtetést levonni, de a visszaesést az első két hónap időjárása nem indokolja. A Közlekedési Koordinációs Központ (KKK) jelenlegi becslései szerint a bevétel nem lesz magasabb a tavalyi nettó 45,5 milliárd forintnál - mondta érdeklődésünkre Kalmár Koppány
kommunikációs vezetője. Ezt arra alapozza, hogy nyugat-európai tapasztalatok alapján a teherfogalmi teljesítmények a tavalyi év utolsó, és az idei év első negyedévében fokozódó mértékben, de országonként eltérően 10-30 százalékkal csökkentek, és ezt támasztja alá a KSH legfrissebb jelentése is.
Winkler-Virág András elmondta, hogy az elmúlt években folyamatosan 6-8 százalékkal nőtt a sztrádák forgalma és a díjbevétel is. Az értékesítési darabszámok és az árbevétel általánosan növekvő tendenciája mögött az autópályák forgalmának emelkedésén kívül a gyorsforgalmi úthálózat fokozódó mértékű bővülése, az úthasználati díj fizetésének egyes főutakra való kiterjesztése, valamint a motorizáció növekedése állt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.