BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üres légijáratokhoz igazodik az új EU-szabályozás

Az Európai Bizottság elfogadott egy javaslatot, amellyel – az idei nyári idényben – mentesítenék a légitársaságokat annak kockázata alól, hogy a fel nem használt felszállási engedélyeik veszendőbe mennek. A testület az indítványt – sürgősségi eljárást kérve – terjeszti az uniós törvényhozás és az illetékes miniszteri tanács elé.

A kivételes szabályozást az tette szükségessé, hogy a gazdasági válság miatt erősen visszaesett az utasforgalom, emiatt a légitársaságoknak alacsony kihasználtsági mutatók mellett is közlekedtetniük kellene járataikat, ha meg akarnák őrizni a nekik korábban kiutalt felszállási engedélyeket – más néven időrés-jogosultságokat. Az ágazatban a gazdálkodás fontos erőforrásának tekintett jog (angolul: „slot”) akkor vihető át a következő szezonra, ha azt a tárgyidőszakban legalább 80 százalékos mértékben kihasználták.

A brüsszeli bizottság mostani javaslata szerint a légitársaságok 2010-ben is változatlan számú időrést birtokolhatnának, függetlenül attól, hogy ez évben mekkora hányadot hagynának üresen. A könnyítés egyelőre csak a mostani – március 29 és október 24 közötti – idényben végrehajtott, tényleges felszállásokra vonatkozna. Amint azonban arra a – Rapid hírszolgálat által ismertetett – uniós közlemény céloz, a bizottság esetleg a 2009-2010-es téli idény adatait is megvizsgálja, és gyenge forgalmi adatok mutatók a következő (2010-2011-es) téli idényre is megajánl könnyítést.

Hasonló kivételt az EU döntéshozói az évtized első felében tettek, először a 2001 szeptember 11-i sajnálatos események idején, illetve 2003-ban, az ázsiai madár-influenza által okozott, tetemes forgalom-kiesés alkalmából. A rendezés óriási felzúdulást váltott ki a fapados légitársaságok körében. Az Easy Jet vezetője például – a Financial Times által idézett nyilatkozatában – egyenesen az uniós versenyszabályok felrúgásával vádolta a bizottságot, mert – véleménye szerint – a testület egyértelműen a nagy, „zászlós” légitársaságoknak kedvez.

A bírálat szerint a korábbi két alkalommal is csak annyi ésszerűség volt kimutatható, hogy előre nem látott katasztrófák előzték meg a könnyítést. Most azonban – hangzik a kritika – az egész gazdaság megrendült, ezért nem lenne helye kivételnek. Az Easy Jet egyébként azt tervezi, hogy jogi úton is megtámadja a lépést, amelynek révén például különleges védelemben részesül az Aliatalia, a Róma repülőterén birtokol irdatlan számú felszállási jogosultságának megőrizhetőségével.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.