BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Üres légijáratokhoz igazodik az új EU-szabályozás

Az Európai Bizottság elfogadott egy javaslatot, amellyel – az idei nyári idényben – mentesítenék a légitársaságokat annak kockázata alól, hogy a fel nem használt felszállási engedélyeik veszendőbe mennek. A testület az indítványt – sürgősségi eljárást kérve – terjeszti az uniós törvényhozás és az illetékes miniszteri tanács elé.

A kivételes szabályozást az tette szükségessé, hogy a gazdasági válság miatt erősen visszaesett az utasforgalom, emiatt a légitársaságoknak alacsony kihasználtsági mutatók mellett is közlekedtetniük kellene járataikat, ha meg akarnák őrizni a nekik korábban kiutalt felszállási engedélyeket – más néven időrés-jogosultságokat. Az ágazatban a gazdálkodás fontos erőforrásának tekintett jog (angolul: „slot”) akkor vihető át a következő szezonra, ha azt a tárgyidőszakban legalább 80 százalékos mértékben kihasználták.

A brüsszeli bizottság mostani javaslata szerint a légitársaságok 2010-ben is változatlan számú időrést birtokolhatnának, függetlenül attól, hogy ez évben mekkora hányadot hagynának üresen. A könnyítés egyelőre csak a mostani – március 29 és október 24 közötti – idényben végrehajtott, tényleges felszállásokra vonatkozna. Amint azonban arra a – Rapid hírszolgálat által ismertetett – uniós közlemény céloz, a bizottság esetleg a 2009-2010-es téli idény adatait is megvizsgálja, és gyenge forgalmi adatok mutatók a következő (2010-2011-es) téli idényre is megajánl könnyítést.

Hasonló kivételt az EU döntéshozói az évtized első felében tettek, először a 2001 szeptember 11-i sajnálatos események idején, illetve 2003-ban, az ázsiai madár-influenza által okozott, tetemes forgalom-kiesés alkalmából. A rendezés óriási felzúdulást váltott ki a fapados légitársaságok körében. Az Easy Jet vezetője például – a Financial Times által idézett nyilatkozatában – egyenesen az uniós versenyszabályok felrúgásával vádolta a bizottságot, mert – véleménye szerint – a testület egyértelműen a nagy, „zászlós” légitársaságoknak kedvez.

A bírálat szerint a korábbi két alkalommal is csak annyi ésszerűség volt kimutatható, hogy előre nem látott katasztrófák előzték meg a könnyítést. Most azonban – hangzik a kritika – az egész gazdaság megrendült, ezért nem lenne helye kivételnek. Az Easy Jet egyébként azt tervezi, hogy jogi úton is megtámadja a lépést, amelynek révén például különleges védelemben részesül az Aliatalia, a Róma repülőterén birtokol irdatlan számú felszállási jogosultságának megőrizhetőségével.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.