A közhangulat pesszimistább lett márciusban, mint amit a februári felmérés mutat. A gyors változást tükrözi, hogy a saját pénzügyi kilátásaikat rossznak tartók aránya a februári 40 százalékról márciusra 51-re emelkedett.
A következő tizenkét hónap munkalehetőségeit negatívan ítéli meg az egy hónappal korábbi 59 után a válaszadók 63 százaléka.
Így a három említett tényező alapján számított Nielsen fogyasztói bizalmi index a februári, rendkívül alacsony 45 pont után márciusban 37-re csökkent.
A fogyasztói bizalmi index 37 pontos átlagát a márciusi megkérdezésnél a havi nettó 100 ezer forintnál nagyobb nettó jövedelemmel rendelkezők, illetve a főiskolát vagy egyetemet végzettek haladják meg legjobban. Ők vélekednek legpozitívabban a kilátásokról. A két csoportban ugyanis a mutató egyaránt 50 pont. A csökkenés azonban náluk is érzékelhető: februári mutatójuk 59, illetve 62 pont volt.
Leginkább borúlátók a nyolc általánost nem végzettek, átlag 25 pontos indexszel. De szintén nagyon alacsony az általános iskolát befejezettek, illetve a havi nettó 50 ezer forintnál kisebb jövedelemmel rendelkezők bizalmi mutatójának átlaga; 26-26 pont. Megjegyzendő, hogy az említett három szocio-demográfiai csoport rendelkezik a legkedvezőtlenebb kilátásokkal.
A megtakarításokról a kutatás feltárta, hogy a válaszadók 18 százaléka rendelkezik félretett pénzzel. Arányuk nem módosult februárhoz képest. Zömük nem változtatott befektetéseivel kapcsolatban. Hiteltartozásáról a megkérdezettek jó egyharmada számolt be; 39 százalék. Devizában valamivel többen vették fel hitelt, mint forintban.
Milyennek ítéli meg deviza alapú hitelének visszafizetései esélyeit a mostani körülmények között? „Nem fogom tudni törleszteni a hitelt” – mondta az érintettek 6 százaléka márciusban. Komoly problémát 64 százalék számára jelent a törlesztés, szemben a februárban feltárt 44 százalékkal. Kisebb nehézségekkel 25 százalék számol. Gond nélkül 4 százalék törleszt, a márciusi Nielsen-felmérés szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.