A szállított áruk tömege 15 százalékkal, az árutonna-kilométerben mért volumen pedig 11 százalékkal lett alacsonyabb az idei első negyedévben, mint egy évvel ezelőtt – tette közzé a Központi Statisztikai Hivatal.
Már az előző hónapban sem szárnyalt a szektor, akkor a volumen 8,9 százalékkal esett, de a szállított tömegben még enyhe növekedés volt. A hirtelen lecsökkenő ipari teljesítmény érinthette a legrosszabbul az árufuvarozókat, amit azonban az építések korábbi évekhez képest kicsit javuló trendje némileg ellensúlyozott.
A reálgazdasági folyamatok még legalább fél évig hasonlóan gyengén alakulhatnak, így az erre érzékeny szállítások is várhatóan akadoznak majd. Érdekesség, hogy a hatalmas export- és importzuhanás ellenére a belföldi szállítás esett nagyobb (16 százalékos) mértékben, szemben a nemzetközi szállítás 5 százalékos mínuszával. Kevesebb tehát az áru, de azt nagyobb távolságba fuvarozzák. A szállítási módok közül a vasút szenvedte meg leginkább a recessziót: negyedével csökkent a teljesítménye, mivel egyik fő megrendelőjét, a járműipart érintette leginkább a válság.
A személyszállítás terén kicsit enyhébb a visszaesés, itt az utasok száma és az utaskilométer is 6 százalékkal lett kisebb éves alapon. Az előző időszaknál szintén valamivel rosszabbak az adatok, azonban ez a szegmens kevésbé van kitéve a reálgazdasági ingadozásnak. Ez alól az első alkalommal forgalomba helyezett autók jelentenek kivételt. Ezeket ugyanis nagy mértékben húzta vissza a pénzpiaci válság nyomán kialakult hitelszűke, így 20 ezer darabbal, vagyis 44 százalékkal kevesebb személygépjármű került a magyar utakra.
A Budapest-Ferihegy repülőtér utasforgalma 1,46 millió főt tett ki a negyedév során, ez a személyszállítás átlagát jócskán meghaladó, 14 százalékos esésnek számít. Elsősorban nem a kihasználtság, hanem a járatok száma csökkent (12 százalékkal), az első számú úti cél még mindig Németország.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.