BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A legrosszabb pillanatban mért a Turizmusbarométer

Az Ecostat 2009 első félévi Turizmusbarométerének értéke 32,9 százalék, mintegy 3 százalékponttal alacsonyabb az előző hat havi értéknél, és 11,4 százalékponttal marad el a 2008 első félévi, az akkori 44,3 százalékos és az eddig mért második legmagasabb várakozástól. A következő fél évben a lakosság nyaralásra, üdülésre kevesebbet tud majd költeni, mint egy évvel ezelőtt, de nagyobb kiadást tervez, mint hat hónapja.

A csökkenés viszonylag alacsony mértékét az magyarázza, hogy 2008 második félévi felmérést épp a gazdasági és pénzügyi világválság tetőzésekor készítették, és már akkor jelentős, 8,4 százalékpontos visszaesést regisztráltak a turisztikai vállalkozásoknál. Mostani kutatás a tavaszi-nyári időszakot szondázza, ezért a szezonhatás miatt is kisebb a visszaesés.

A szállodaipari vállalkozások konjunktúra indexe 2009 első fél évében 36,5 százalék, 0,1 százalékponttal alacsonyabb az előző hat havi értéknél. E csekély visszaesés annak tudható be, hogy 2008 második fél évében már jelentős visszaesést tapasztalhattunk, ekkor 15,9 százalékponttal maradt el a 2008 első félévi értéktől, mely 52,5 százalék volt.

Az Ecostat negyedik éve készít felmérést a turisztikai ágazatról, és azon belül a szállodaiparról. A most mért érték eddig a legalacsonyabb, s ez a szállodák azon véleményét tükrözi továbbra is, hogy a gazdaság egészének helyzete, ezen belül is a turisztikai ágazat, és saját vállalkozásuk üzleti lehetőségei a következő hat hónapban is romlani fognak.

A szállodaipari vállalatok beruházási tervei szerények, és továbbra is azokon a területeken kénytelenek önerőből fejleszteni, amely területek szolgáltatásait már nem nélkülözhetik. A szállodák minden eddiginél nagyobb arányban (70 százalék) számítanak új, erős versenytársak megjelenésére (fél éve 54,5 százalék). A vállalatok a létszámbővítésnél kisebb arányú munkaerő-elbocsátást terveznek, ez feltehetően a nyári időszak beköszöntével magyarázható.

A következő fél évben Magyarországra főleg kongresszuson, konferencián való részvétel, az egészségturizmus és a szabadidő-eltöltés céljából, valamint hivatalos, üzleti célú utazás miatt érkeznek a vendégek a szállodák/szálláshely szolgáltató vállalatok véleménye szerint.

A vendéglátóipari vállalkozások konjunktúra indexe 27,5 százalék, ez az elmúlt félévi értéknél 7,8, az egy évvel ezelőttinél 13 százalékponttal alacsonyabb. E várakozási index a mintegy négy év alatt, mióta felmérést készítünk a vendéglátóipari vállalkozások következő időszaki terveiről, most a legrosszabb. Értékben szerepet játszik, hogy a vendéglátóipari vállalkozások a világméretű pénzügyi válság hatására kialakult magyarországi gazdasági helyzetről negatívabban vélekednek most, mint az elmúlt időszakban. Az éttermek vezetői szerint mind a gazdaság, mind a turisztikai ágazat, mind pedig saját vállalkozásuk gazdasági teljesítménye romlik a következő időszakban.

Az éttermek, vendéglátóhelyek beruházási tervei továbbra is szerények, e cégek is tevékenységeik azon részeit fejlesztik önerőből, amelyek már halaszthatatlanok és nagy pénzügyi kockázattal nem járnak. A vendéglátóipari vállalatok 33 százaléka a romló gazdasági helyzet ellenére számít új erős versenytársak megjelenésére (fél éve 60 százalék számított). Új munkaerő alkalmazását, valamint létszám leépítést és munkaerő-kölcsönzést is a vállalatok 7,7-7,7 százaléka jelezte, ez megegyezik az elmúlt félévi tervekkel, kivéve a munkaerő-kölcsönzést, mivel akkor még senki sem tervezte, hogy kölcsön munkaerőt kíván igénybe venni. A következő fél évben az éttermek, vendéglátóhelyek egyértelműen mind a belföldi, mind a külföldi vendégek csökkenését prognosztizálják.

Az utazásszervező és -közvetítő vállalatok konjunktúra indexe 2009 első fél évében 34,6 százalék, mely érték 1,2 százalékponttal marad el az elmúlt fél évben mért értéktől. E csökkenéssel együtt az egy évvel ezelőtti értéknél 5,4 százalékponttal alacsonyabbak az utazási irodák mostani várakozásai, és azon véleményüket jelzi, hogy mind a nemzetgazdaság egésze, mind a turisztikai ágazat és saját vállalkozásuk gazdálkodási lehetőségei a következő hat hónapban is romlani fognak. Az utazásszervező és közvetítő vállalatok – ellentétben a szálloda- és vendéglátóipari egységek vélekedésével – inkább a belföldi és külföldi vendégek számának kismértékű növekedését, mint csökkenését valószínűsítik.

Az utazásszervező és -közvetítő vállalkozások beruházási tervei is igen szerények, főleg azokat a fejlesztéseiket kénytelenek megvalósítani, amelyek már halaszthatatlanok. Az utazási irodák 80 százaléka (hat hónapja egyharmada) számít új, erős versenytársak megjelenésére. A vállalatok 21 százaléka nem tervez változtatást a foglalkoztatottak létszámában. Új munkaerő alkalmazását 7, létszám leépítését a vállalkozások 14 százaléka tervezi, munkaerő-kölcsönzést nem jeleztek.

A lakosság 32 százaléka tervez nyaralást, üdülést a következő évben. Ez fél évvel ezelőtt még 41 százalék volt. A Turizmusbarométer indításakor a családok üdülésre majdnem 200 ezer forintot irányoztak elő személyenként, a gazdasági válság hatására 2008 második felében ez 123 ezer forintra apadt. 2009 első félévében ez az összeg 150 ezer forintot tesz ki az Ecostat felmérése szerint.

A háztartások 22 százaléka szállodában, 25 százaléka panzióban tölti majd a szabadságra szánt éjszakáit.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.