Biztosra vehetjük, hogy az előírt 2009. december végi határidőre nem omlik le minden határ az uniós szolgáltatási piacon – összegzi a tagállamok gazdasági kamaráinak helyzetjelentéseit az Eurochambres főtitkára.
Arnoldo Abruzzini a 2006-ban elfogadott szolgáltatási direktíva végrehajtását figyelemmel kísérő legfrissebb jelentés alapján úgy ítéli meg, egyes tagországokban mind jogi, mind operatív szempontból megvalósul az év végétől a belföldi és az uniós szolgáltató cégek egyenlő kezelése, másutt azonban csak a jogi keretek készülnek el időben – tehát ezekben az államokban a gyakorlatban nem hoz változást az annak idején késhegyre menő viták után elfogadott direktíva. A jogszabály megtilt minden, az állampolgárságon vagy a telephelyen alapuló közvetett vagy közvetlen megkülönböztetést, egyforma engedélyezési és ellenőrzési követelményeket vezet be, ám az adózást nem érinti, és a viták során nagyon sok szakmát, területet ki kellett venni belőle ahhoz, hogy végül minden kormány elfogadja azt (lásd felsorolásunkat).
Az előző, januárban kiadott Eurochambres-értékelésben még a kamarák háromnegyede nyilatkozott úgy, hogy országában időre megvalósulnak az irányelv előírásai. Az azóta eltelt fél évben viszont – a felmérések 2007-es megkezdése óta példátlan módon – csökkent a derűlátók száma, nagyjából hatvan százalékra.
Magyarország nincs ezek között, a hazai kamarák szerint a kormányzat tartja a menetrendet. Most már az utolsó néhány jogszabály-módosítás zajlik, a www.magyarorszag.hu portált alkalmassá teszik a növekvő elektronikus ügyintézési igények kielégítésére, és az Európai Bizottság által ez évben indított próbaprojektben (IMI) is aktívan részt vesznek a magyar hatóságok.
A szolgáltatási direktíva által megkövetelt egyablakos ügyintézési pontok (PSC-k) kijelölése minden tagországban megtörtént, de sok kamara panaszkodik arra, hogy a gyakorlati működésben (például az e-aláírások interoperabilitása terén) még komoly fennakadások vannak. Németországban és Olaszországban a többszintű kormányzati berendezkedés is megnehezíti az informatikai rendszerek összehangolását – teszi hozzá az Eurochambres. Az osztrák és a spanyol kamara pedig arra hívja fel a figyelmet, hogy világosabbá kellene tenni a PSC-k operatív funkcióit, és több lehetőséget kellene kínálni a felhasználók számára.
A jogszabályok áttekintése és módosítása szintén minden tagállamban megkezdődött, és sokan már le is zárták vagy hamarosan lezárják azt. Több állam – például Olaszország és Belgium – viszont lemaradt a menetrendhez képest, a kamarák arra számítanak, hogy csak az utolsó pillanatban (vagy akkor sem) végeznek a munkával a hatóságok. Ez azt jelenti, hogy a rendszer a gyakorlatban nem lesz működőképes az előírt határidőre. Ha pedig néhány tagállamban ez a helyzet alakul ki, a szolgáltató cégek helyzete nem válik könnyebbé az év végétől.
Az Eurochambres szerint ez nem egyszerűen egy uniós direktíva késlekedését jelenti, hanem azt, hogy a szolgáltató szektor nem tudja megadni az európai gazdaság kilábalásához szükséges lökést. Éppen ezért a második fél évben a svéd EU-elnökségnek és a tagállamok kormányainak az egyik legfontosabb prioritásként kell kezelniük az e téren meglévő hiányosságok ledolgozását – fogalmaz a jelentés.
- pénzügyi szolgáltatások
- elektronikus hírközlési szolgáltatások és hírközlő hálózatok
- közlekedési szolgáltatások
- munkaerő-kölcsönzők szolgáltatásai
- egészségügyi szolgáltatások
- audiovizuális szolgáltatások, rádiós műsorszórás
- szerencsejátékok
- a közhatalom gyakorlásához kapcsolódó tevékenységek
- magánbiztonsági szolgáltatások
- szociális szolgáltatások
- közjegyzői, bírósági tevékenység
- pénzügyi szolgáltatások
- elektronikus hírközlési szolgáltatások és hírközlő hálózatok
- közlekedési szolgáltatások
- munkaerő-kölcsönzők szolgáltatásai
- egészségügyi szolgáltatások
- audiovizuális szolgáltatások, rádiós műsorszórás
- szerencsejátékok
- a közhatalom gyakorlásához kapcsolódó tevékenységek
- magánbiztonsági szolgáltatások
- szociális szolgáltatások
- közjegyzői, bírósági tevékenység -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.