A támogatások elnyerésével kapcsolatban továbbra is a mezőgazdasági vállalkozások a legoptimistábbak, és a szolgáltató szektor számít legkevésbé ilyen finanszírozási forrásra.
Bár a mikro-, kis- és középvállalkozások egy éves várakozásait mutató K&H kkv bizalmi indexnek az EU-támogatásokra vonatkozó részindexe 31 pontos értékével még elmarad a válság előtti 46 ponthoz képest, a jelek arra mutatnak, hogy az uniós pályázati források továbbra is jelentős szerepet töltenek be a hazai vállalkozások életében.
A vállalkozások mintegy 28 százaléka jelölte meg finanszírozási lehetőségként ezen forrásokat, így közvetlenül a banki hitelek után a második helyen szerepelnek a cégek finanszírozási lehetőségei között.
„Bár a kis- és középvállalkozások pályázási hajlandóságára vonatkozó mutatóknál csökkenést tapasztalunk, úgy gondolom, hogy ez a visszaesés csak a realitásokhoz való közeledést mutatja, mivel az elmúlt évek pályázati tapasztalataival gazdagodva a vállalkozások reálisabban ítélik meg saját esélyeiket” – értékelte az eredményeket Bognár Mihály, a K&H pályázati tanácsadási igazgatóságának vezetője.
A kutatás eredményeiből az is kiderül, hogy a vállalkozások profilja jelentősen befolyásolja a pályázati forrásokhoz jutás esélylatolgatásait. A mezőgazdasági cégek például jóval az átlagot meghaladó mértékben - 69 százalékos arányban – látnak esélyt arra, hogy uniós támogatáshoz juthatnak. Ezen belül "az EU-s támogatások elnyerési esélyeire vonatkozó mutató jelentős csökkenésének oka az lehet, hogy idén az újabb pályázatok kiírása helyett a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal elsősorban a kifizetésekre helyezi a hangsúlyt” – közölte Bognár Mihály.
Ugyanez a mutató az ipari vállalkozások esetében 54 százalék. A kereskedelmi cégeknél 46 százalék, a szolgáltatóknál pedig 43 százalék tartja valószínűnek, hogy nyertes pályázatot tud benyújtani.
A kkv-k közül elsősorban a középvállalatok számolnak pályázati források elnyerésével (60%). Ez a mutató a kisvállalkozásoknál 53 százalék, a mikrocégek esetében pedig 42 százalék.
„Ennek oka, hogy a nagyobb cégek sokkal jobban informáltak pályázati ügyekben, másrészt stabilabb pénzügyi háttér jellemzi őket, ami az önerő megteremtését és a támogatás előfinanszírozását megkönnyíti, harmadrészt pedig náluk jellemzőbb a hosszú távú, stratégiai gondolkodás, amelynek köszönhetően megfontoltabban nyújthatnak be pályázati anyagot” – jellemezte a cégeket a pályázati tanácsadó szakember.
Szerinte az is megfigyelhető, hogy aki egyszer „bekerül a rendszerbe”, az később is nagyobb valószínűséggel pályázik. Ezt támasztja alá, hogy a kutatásban megkérdezett cégek közel ötöde (19%) már több alkalommal is nyújtott be pályázatot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.