Az első hét hónapban 7,2 millió autót értékesítettek Kínában, ez 23,4 százalékkal több az egy évvel azelőttinél. A kínai autópiac a lakosság 1,34 milliárdos létszámához képest viszonylag kicsi, de pusztán az értékesítés mennyiségében már versenyben van a nem egészen 500 millió lakosú Európai Unióval, ahol az első félévben 7,43 millió új autó kapott rendszámot, 11 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi első félévben, az európai autógyártók szövetségének (ACEA) utolsó statisztikája szerint.
Az EU-ban egyes kormányok összes ösztönző intézkedései dacára is csak 3 százalékkal több - 1,43 millió - új kocsit adtak el júniusban az egy évvel korábbinál. A hét elején az is kiderült, hogy a világon elsőként, a kínai feldolgozóipar már tartósan növekedési pályán van. A kínai feldolgozóipar hivatalos beszerzőmenedzser-mutatója júliusra 53,3 pontra emelkedett a júniusi 53,2 pontról. Ötödik hónapja volt a növekedés-visszaesés határát jelző 50 pont fölött, közölték hétfőn a kínai logisztikai és beszerzőszövetségben (CFLP). A kínai feldolgozóipar hamar visszatért a növekedéshez ahhoz képest, hogy novemberben, az előző hónaphoz viszonyítva nagy visszaesést jelző 38,8 pontra, rekord mélységbe került a felmérés 2005-ös indítása óta.
A mutató tavaly júliusban került első ízben 50 pont alá a felmérés történetében, vagyis a kínai feldolgozóipar teljesítménye - egy tavaly szeptemberi, átmenetinek bizonyult fellendüléstől eltekintve - nyolc hónapon át csökkent hónapról hónapra, mielőtt márciusban javulásnak indult. A kínai kormány ősszel közel 600 milliárd dollárt érő programot hirdetett, főleg infrastrukturális beruházásokra és a belső fogyasztás ösztönzésére.
Az ipari termelés javulása és a belső hitelezés gyors növekedése arra vall, hogy a kormányzati segítség kezdi éreztetni hatását. Kínában a kormány legalább 8 százalékos növekedést tart szükségesnek a társadalmi feszültséggel fenyegető, 20 milliósra növekedett munkanélküliség enyhítéséhez. Ezt az ütemet a kínai miniszterelnök márciusban meg is ígérte, bár hozzátette, hogy "nagy nehézségek árán" teljesíthető.
A fejlett országok pedig a kínai gazdaságtól, az ottani belső fogyasztás növelésétől remélnek húzóerőt a világgazdaság számára. Pénteken a kínai állami tervbizottság elnökhelyettese pekingi sajtóértekezletén megerősítette, hogy a kormány folytatja a gazdaság támogatását.
- Kína gazdaságának felgyógyulását most főleg a kormány támogató költségvetési politikája gyorsítja, az állami beruházásoknak kulcsszerepük van a gazdaság javulásában, és erre ezentúl is szükség lesz a magánberuházások és a fogyasztás föllendítése érdekében, mivel a javulás lendülete még nem stabil, és a külső környezet rossz - mondta. Kína hazai össztermékének (GDP) növekedése az első félév átlagában 6,5 százalékos lehetett éves összehasonlításban, mivel az ütem a második negyedévben 7,9 százalékra gyorsult az első negyedévi, 6,1 százalékos ütemről, a kínai statisztikai hivatal becslése szerint.
Kína gazdasága számára a Világbank júniusban javította ez évi növekedési előrejelzését, 7,2 százalékra a tavasszal jósolt 6,5 százalékról. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) a múlt hónapban 7,5 százalékra javította 6,5 százalékról GDP-növekedési jóslatát Kína számára, jövőre 8,5 százalékos növekedést vár ott Kína hazai összterméke (GDP) tavaly 9 százalékkal, 2007-ben 13 százalékos, rekord ütemben bővült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.