BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Még nem élénkül a kereslet

A júniusi kiskereskedelmi eladásokon az áfaemelés előtti bevásárlások löktek valamelyest

Az áfaemelés miatt előre hozott vásárlások nyomán enyhén kedvezőbb lett a kiskereskedelmi forgalom júniusban. Elmaradt azonban a meglepetés, vagyis éves szinten így sem volt képes növekedni a forgalom, a második fél év pedig további romlást hozhat. A kiskereskedelmi forgalom volumene az idei első fél évben 3,2 százalékkal, míg júniusban 2,2 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakitól – közölte a Központi Statisztikai Hivatal. 2

2007 eleje óta folyamatosan kisebb-nagyobb csökkenést mutatnak az eladások, mostanra már a 2005-ös szinten jár a forgalom volumene. A májusi 4,2 százalékos mínusz volt eddig a negatív csúcsa a mutatónak, de az év további részében ez még könnyen megdőlhet, minden előrejelzés további zsugorodással kalkulál.

A belföldi kereslet ugyanis még mindig egyértelműen romló tendenciát mutat, miközben a külső már stabilizálódni látszik. Halvány reménysugár, hogy a reálkeresetek az szja-sávhatár emelése miatt némileg kedvezőbb képet mutathatnak. A lakossági hangulat azonban olyan kedvezőtlen, hogy még így sem várható, hogy költekezésbe kezdenek az emberek. A szezonálisan kiigazított adatok szerint volt csak enyhe, félszázalékos bővülés májushoz képest, a rövid bázisú adat utoljára januárban volt ennél magasabb.

Az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes kiskereskedelmi üzletek forgalma az átlagosnál kevésbé, 2,6 százalékkal zsugorodott az első hat hónapban, júniusban viszont 3,8 százalékkal esett vissza. Az eladások jelentős részét lebonyolító vegyes termékkörű üzletek (hiper- és szupermarketek, vegyesboltok) értékesítésének volumene 4,2 százalékkal csökkent, az élelmiszer-, ital-, dohányáru-szaküzleteké egy százalékkal nőtt. Utóbbiban szerepet játszhatott a jövedéki adó szintén júliusra időzített emelése is.

A nem élelmiszer-kiskereskedelem változatlan áras forgalma az első fél évben 5,9, júniusban 2,4 százalékkal csökkent az előző év azonos időszakihoz mérten. Az élelmiszereknél jobb adat szintén azt támasztja alá, hogy az áfaemelés volt a legfőbb eladásokat befolyásoló tényező a hónap során, főként a tartós fogyasztási cikkeknél volt érezhető a hatás.

Júniusban csak az illatszer-, használtcikk-üzletek, valamint a csomagküldő hálózat eladásai növekedtek; a bútor-, háztartásicikk-, építőanyag-üzletek értékesítésének volumene elérte az előző év azonos hónapjában mért szintet; a többi üzlettípus forgalma továbbra is mérséklődött.

Az üzemanyagtöltő állomások forgalma az első fél évben 0,9, júniusban 2,5 százalékkal bővült az előző év azonos időszakihoz képest. A gépjármű- és alkatrészeladások – amelyek nem képezik a kiskereskedelem részét – viszont újabb mélypontot értek el júniusra: közel 40 százalékos forgalomcsökkenés volt a hónap során.
Várható volt az adóemelés miatti felfutás, amit a hónap végén jeleztek a benzinkutaknál kígyózó sorok is – mondta Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője, hozzátéve: a dohánytermékeknél is látszott ennek hatása a tartós fogyasztási cikkek mellett.

Az biztosra vehető, hogy júliusban ennek a korrekciója következett, bár az egyes piaci szereplők által hangoztatott 10 százalékos visszaesést túlzottnak tartja a szakember. Az újautó-eladások júliusi alakulása figyelmeztető jel, mert a korábbi 50 százalék körüliről 70-re nőtt a zsugorodás üteme.

Az egyedüli kiugró forgalmú termékkör a bútor, háztartási cikk és építőanyag volt a hónap során, az előző hónaphoz képest 14,5 százalékos emelkedés volt – fejtette ki lapunknak Kondrát Zsolt, az MKB Bank vezető elemzője, hozzátéve: a tényadat főként ezért lett kedvezőbb az előzetes várakozásnál. Az szja-sávhatár idei emelését fogyasztási szempontból marginális jelentőségűnek tartja, legfeljebb a júliusi egyszeri különbözetbevétel jelenhet meg többletkeresletként, hacsak azt is meg nem takarítja inkább a lakosság. Az áfaemelés viszont legalább ugyanennyivel csökkenti a vásárlóerőt. A következő hónapokban ráadásul hiányozni fog a júniusra előre hozott forgalom, így további lejtmenet várható a szakember szerint is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.