Több mint háromezer mini-adóhatóság létét veszélyezteti, hogy a települési önkormányzatoktól az APEH veszi át az iparűzési adóval összefüggő feladatokat. Ennek első lépéseire már jövőre sor kerül, 2011-től pedig teljesen központosítottá válik az ügyintézés. A kormány szerint eztán sokkal egyszerűbb lesz a cégek élete: nem kell annyi bevallást gyártaniuk, ahány önkormányzat közigazgatási területén van érdekeltségük (telephely, üzem). Elég lesz egy formanyomtatványt kitölteniük, amit majd az APEH címére kell postázniuk. Ezzel papírt és időt lehet spórolni - bár a munkát nem ússzák meg teljesen a könyvelők, mert továbbra is annyiféle adatot kell szolgáltatniuk, amennyi helyhatósággal dolguk van adóügyben.
Az APEH jól áll a felkészüléssel - jelentette ki a minap egy sajtótájékoztatón Szikora János, a szervezet elnöke. Úgy 80-90 százalékosra becsülte a felkészültségüket. Szikora szerint elsősorban informatikai kihívást jelent az APEH számára az átállás: párhuzamosan két nyilvántartást kell kiépíteniük, melyből az egyik az önkormányzatok, a másik az adózók folyó pénzügyeit követi nyomon. És persze nem haszontalan, ha a két rendszer adatai összefésülhetők, mert csak így lehet biztosítani, hogy az adó eljusson a településekhez.
A Népszabadság tapasztalatai szerint az önkormányzatoknál elég nagy az ellenállás az új módival szemben. Többnyire a bevételeiket féltik, attól tartanak, hogy megrövidíti a település kasszáját az áttétel, amit az APEH megjelenése hoz a rendszerbe. A központi adóhatóság szerepe ugyanis nem korlátozódik pusztán arra, hogy a rendes adóbefizetést átfolyassa a helyhatóságokhoz. Hanem a jogszabályok felhatalmazzák, hogy fizetési könnyítésekről is döntsön, ha ilyen kérelemmel fordulnak hozzá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.