BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nálunk a legnagyobb az adóemelés - Mennyivel fizetünk többet?

Az év első hónapjához képest 0,3 százalékos, 2009 januárjához képest 5,7 százalékos áremelkedést hozott a február, az év első két hónapjában pedig átlagosan 6,1 százalékkal nőttek a fogyasztói árak – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) tegnap közzétett adataiból.

Ha az egy hónap alatt bekövetkezett árváltozásokat vesszük figyelembe, kiderül: az idényáras élelmiszereknél – mint a burgonya, a friss zöldség és gyümölcs – emelkedést, a többi élelmiszer esetében viszont csökkenést hozott az előző hónap. A szolgáltatások árai átlagosan egy százalékkal emelkedtek. A vezetékes gáz ára nőtt, miközben a távfűtés 3,4 százalékkal került kevesebbe, mint januárban. A tartós fogyasztási cikkek ára nem változott, a ruházkodási cikkekért pedig valamivel kevesebbet kellett fizetni.

Tizenkét hónapos időtávot figyelembe véve némiképp más a helyzet: az összesített 5,7 százaléknál jóval alacsonyabb ütemben, 2,1 százalékkal emelkedett az élelmiszerek ára, a szeszes italok és dohányáruk viszont 11 százalékkal kerültek többe, mint 2009 februárjában. Ebben a jövedéki adó növelésének van fontos szerepe, és ugyanezzel, valamint a piaci folyamatokkal magyarázható az is, hogy az üzemanyagokért 22,3 százalékkal kértek többet ez év februárban, mint tavaly.

A szolgáltatások terén az évi inflációs adatot erősen felfelé húzza a távolsági utazás és a helyi tömegközlekedés áremelkedése. Az adóemelések hatását jól mutatja, hogy változatlan adótartalom mellett az egyéves áremelkedés csupán 1,6 százalék.

Ez az adat felelne meg az unió átlagának, ahol – a januári harmonizált adatok szerint – 1,7 százalékkal voltak magasabbak az árak 2010-ben, mint egy évvel korábban. A legnagyobb emelkedés a 27 tagállam körében Magyarországon következett be, a harmonizált adatok szerint 6,2 százalékkal, igaz, ez februárra 5,6-re csökkent.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.