A lap a Sony múlt heti bejelentésével kezdi elemzését: a japán cég a múlt héten közölte, hogy az év végével bezárja 540 főt foglalkoztató gödöllői gyárát. A Financial Times úgy látja, a döntés jelzi, hogy a régió országai a vesztesek közé kerülnek az olcsó munkaerő versenyében és egyre kisebb sikerrel vonzzák magukhoz a multinacionális cégeket.
Kalotay Kálmán, az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának szakértője úgy látja, a helyzet megítéléséhez fel kell tenni a kérdést, miért szeretne egy adott cég egy új országban letelepedni. Az okok lehetnek: az olcsó munkaerő, a természeti kincsek, egy új regionális központ kialakításának igénye, illetve az ismerős környezet preferálása. A fejlődő BRIC országoknak kevés okuk van arra, hogy – Oroszországot kivéve – Kelet-Európában telepedjenek meg.
Ha a környező országokat tekintjük, csak a 40 millió lakossal rendelkező Lengyelország jöhet számba új, önálló piacként. És bár német szemmel nézve a magyar munkaerő olcsó, nem versenyezhet az ázsiai országok alacsony árával. Ráadásul Kína és India is gazdag természeti kincsekben. Ha pedig ehhez hozzáadjuk, hogy a brazil és kínai befektetők kevéssé ismerik a közép-európai régiót, megállapíthatjuk, hogy igen magasak az akadályok azok számára, akik a Dunától keletre szeretnének hídfőállást felállítani.
Kalotay szerint kivételt képeznek a kínai kereskedők, hiszem minden, nagyobb kelet-európai városban jelentős kínai közösség él. Magyarországon mintegy 30 ezer kínai él, de nagy részük olcsó termékeket ad el árérzékeny vásárlóknak a piaci standokon, az ilyen cégek forgalma pedig a legtöbb statisztikában nem jelenik meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.