BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Az FT a vesztes Magyarországról - Rossz a "multi csali"

A Financial Times elemzésében kifejti: a közép-és kelet-európai országok, így Magyarország is vesztésre áll az olcsó munkaerő segítségével folytatott versenyben.

A lap a Sony múlt heti bejelentésével kezdi elemzését: a japán cég a múlt héten közölte, hogy az év végével bezárja 540 főt foglalkoztató gödöllői gyárát. A Financial Times úgy látja, a döntés jelzi, hogy a régió országai a vesztesek közé kerülnek az olcsó munkaerő versenyében és egyre kisebb sikerrel vonzzák magukhoz a multinacionális cégeket.

Kalotay Kálmán, az ENSZ Kereskedelmi és Fejlesztési Konferenciájának szakértője úgy látja, a helyzet megítéléséhez fel kell tenni a kérdést, miért szeretne egy adott cég egy új országban letelepedni. Az okok lehetnek: az olcsó munkaerő, a természeti kincsek, egy új regionális központ kialakításának igénye, illetve az ismerős környezet preferálása. A fejlődő BRIC országoknak kevés okuk van arra, hogy – Oroszországot kivéve – Kelet-Európában telepedjenek meg.

Ha a környező országokat tekintjük, csak a 40 millió lakossal rendelkező Lengyelország jöhet számba új, önálló piacként. És bár német szemmel nézve a magyar munkaerő olcsó, nem versenyezhet az ázsiai országok alacsony árával. Ráadásul Kína és India is gazdag természeti kincsekben. Ha pedig ehhez hozzáadjuk, hogy a brazil és kínai befektetők kevéssé ismerik a közép-európai régiót, megállapíthatjuk, hogy igen magasak az akadályok azok számára, akik a Dunától keletre szeretnének hídfőállást felállítani.

Kalotay szerint kivételt képeznek a kínai kereskedők, hiszem minden, nagyobb kelet-európai városban jelentős kínai közösség él. Magyarországon mintegy 30 ezer kínai él, de nagy részük olcsó termékeket ad el árérzékeny vásárlóknak a piaci standokon, az ilyen cégek forgalma pedig a legtöbb statisztikában nem jelenik meg.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.