A korábbi hírek még arról szóltak, hogy a kormány csütörtökre halasztotta a döntést, és Angela Merkel kancellár válságtanácskozást hívott össze.
Nem sokkal később viszont már azt közölték, hogy Rainer Brüderle liberális gazdasági miniszter a kormány nevében elutasította az Opel anyavállalata, a General Motors által előterjesztett, 1,1 milliárd eurós állami támogatási kérelmet.
A hírek szerint a kormány illetékes bizottsága nem tudott megállapodni a segélykérelemről, és ennek nyomán a miniszterre bízta a döntést. Brüderle pedig az állami támogatás elutasítása mellett foglalt állást.
A miniszter nyilatkozatában kijelentette, hogy nehéz döntésről volt szó, mert munkahelyek sorsa forog kockán. Az Opelnek nyújtandó állami támogatás ugyanakkor az autóipari ágazatban súlyos versenytorzulásokhoz vezethetne - érvelt Brüderle, azt hangoztatva, hogy a gyár szanálását az anyavállalat General Motorsnak saját erőből kell elvégeznie.
A német kormányzati döntés megfigyelők szerint befolyásolhatja a több európai országban - köztük Magyarországon is - gyártó üzemeket működtető, nagy hagyományokkal rendelkező, de mintegy két éve óta súlyos szerkezeti, illetve pénzügyi gondokkal küszködő Opel jövőjének alakulását. A nehéz helyzethez jelentősen hozzájárult az amerikai anyavállalat korábbi válsága, mindennek ellenére a General Motors úgy döntött, hogy megtartja, illetve szanálja az Opelt. A szanálás költségei az amerikai konszern hivatalos közlése szerint 3,7 milliárd eurót tesznek ki, és ebből az utóbbi időben talpra állt General Motors 1,9 milliárdot állna. A cég arra számított, hogy a fennmaradó 1,8 milliárd eurót - hitelek, illetve garanciavállalás formájában - közösen azok az európai országok fedezik, ahol Opel-üzemek vannak. Németországtól állami garanciavállalás formájában 1,1 milliárd eurót kért, mivel a mintegy 50 ezer európai alkalmazott fele a négy német gyárban - Rüsselsheimben, Bochumban, Kaiserslauternben és Eisenachban - működik. A General Motors korábban közvetve azzal fenyegetőzött, hogy a németországi üzemek közül egy, vagy kettő a bezárás sorsára juthat, ha a német kormány elutasítja a támogatást.
Szerda esti értesülések szerint a Brüderle által bejelentett döntés nem jelenti azt, hogy a németországi Opelt teljes mértékben magára hagyják. Merkel kancellár, a konzervatív CDU elnöke állítólag azon fáradozik, hogy a németországi üzemeket működtető tartományok - Hessen, Rajna-Pfalz, Türingia és Észak-Rajna-Vesztfália - bevonásával, illetve az Európai Beruházási Bank közreműködésével szülessék valamifajta alternatív megoldás. A kancellár érzékeny helyzetben van azért is, mert a választási kampányban a 25 ezer németországi munkahely megőrzésére tett ígéretet.
Megfigyelők arra is felhívták a figyelmet: az Opel támogatási ügye újabb szakítópróbát jelenthet a koalíciós pártok között. A liberális FDP mindeddig határozottan ellenezte az állami támogatást, több vezető konzervatív politikus pedig a segély mellett foglalt állást.
A legnagyobb németországi gyár, a rüsselsheimi üzemi tanácsa szégyenletesnek nevezte a gazdasági miniszter döntését. Érthetetlennek nevezte, hogy a német kormány - több más európai kormánnyal ellentétben - az állami támogatás elutasítása mellett döntött. A tanács ugyanakkor reményét fejezte ki, hogy tartományok nem hagyják magukra az Opel németországi alkalmazottait.
A General Motors európai igazgatója csalódottságának adott hangot a német elutasítás miatt, és azt hangoztatta, hogy ezek után felülvizsgálják a szanálási tervet.
Korábban az amerikai anyavállalat azt közölte, hogy a csaknem 50 ezer európai munkahelyből mintegy 8 ezret szüntet meg, és ebből körülbelül 4 ezret Németországban. Megfigyelők szerint a mostani döntés nyomán ennél jóval több németországi munkahely szűnhet meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.