A válság legfontosabb hatásaként öt vállalatvezetőből négy a keresleti oldal szűkülését jelölte meg, a felmérés az összesített árbevétel alapján a magyar GDP egyötödét kitevő vállalati kört célozta meg.
A megkérdezettek fele még további csökkenésre számít, és csupán egy kisebb részük stagnálást vagy enyhe javulást remél. A nagyvállalatok optimistábbak, közülük csak minden második számolt be finanszírozási problémákról, míg a középvállalatok kétharmada számára jelent ez súlyos problémát.
A megkérdezett cégeknek csak alig tizede jelezte, hogy bizalmi természetű válságot él meg, azonban a kis- és a középvállalkozások, helyzetét viszont jelentősen megnehezítette a bizalmi válság, hiszen ezt a szektort sokkal inkább sújtja a körbetartozás, a növekvő csődkockázat vagy a hitelszűke, mondta el Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere.
A jövőben a válaszadók fele nem számítanak az árbevétel jelentős növekedésére, inkább jövedelmezőségük helyreállásában látnak lehetőségeket. Az eddigi költségcsökkentés helyett azonban a vállalatok több mint fele kezd termékfejlesztésbe, keres új piacokat, új értékesítési csatornákat próbál ki.
A magyar vállalkozások számára jó hír azonban, hogy a Horváth & Partnert által Németországban is elvégzett hasonló kutatása szerint, legfontosabb exportpiacunkon beindult a fellendülés. A Németországban megkérdezett vállalatok kétharmada érzi úgy, hogy túl van a válságon, vagy legalábbis a kilábalás útjára lépett. A 2011-es kilátások tekintetében pedig egyértelműen túlsúlyba kerültek az optimisták, több mint 40 százalék azon vállalkozások aránya, akik sikeres túlélést prognosztizálnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.