Előre látható volt a felhördülés, a Der Standard osztrák napilap szerint, miután Orbán Viktor a bankokra kivetett rendkívüli mértékű adó után a kereskedelmi láncokat, energia konszerneket és távközlési vállalatokat is a kasszához kérette.
A miniszterelnök szerdán bejelentett válságadói kapcsán a Magyarországon jelentős szerepet játzzó osztrák vállalatok vezetői szerint "ég a ház". Kontraproduktívlént és befektetésellenesként jellemezte a válságadókat a Baumax, amely a magyar piacon végrehajtott komoly befektetések után az építőanyag-kereskedelemben piacvezetőnek számnít hazánkban. A konszern ennek ellenére nem vonul ki Magyarországról.
Hasonlóan vélekedett a Der Standard napilapnak a Paul Koch, a Kika bútoráruház-lánc befektetési igazgatója. Koch szerint a Kika egyszerűen nem teheti meg, hogy kivonuljon a magyar piacról. A Lutz bútoráruházak szóvivője, Thomas Saliger szerint a válságadó "kockázatos" dolog, "az ilyesmi végső soron felhajtja az árakat".
Főként az élelmiszerkereskedelemi ágazatban látnak diszkriminációt a külföldi cégekkel szemben. A lap megemlíti, hogy Magyarországon a brit Tesco a piacvezető. Ausztrián keresztül számottevő jelenlétre tett szert a Hofer, a Rewe és a Spar is, ők hivatalosan egyelőre kivárnak, amíg a részletek ismertek lesznek.
Azonban a Der Standard szerint külföldi tulajdonú kereskedelmi láncok vezetőit elsősorban nem a válságadó bevezetésébnek ténye sokkolta, hanem sokkal inkább az, hogy az adó meghatározásánál a kormány az árbevételt vette alapul, nem az adózott nyereséget. Ugyanis a távközléási konszerneknél péáldául a profit erőteljesen csökkent az elmúlt évben, így a tőlük elvárt 61 milliárd forintos bevételt nem tudná összekalapozni a kormány, ha azt nem az árbevételre vetítenék ki. Ugyanakkor a piaci szereplők a Der Standardnak egybehangzóan állították, hogy a piac további adóterheket nem képes elviselni anélkül, hogy az ne vezetne az árak emelkedéséhez.
A témával kapcsolatos jegyzetünk itt olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.