A keddi, sikeresnek tekintett sztrájknap után a héten másodszorra hívták utcára a szakszervezetek a franciákat, hogy így kényszerítsék a kormányt tárgyalóasztalhoz a nyugdíjreform újratárgyalására. A csomag egyik legfontosabb intézkedése a nyugdíjkorhatár fokozatos felemelése 60-ról 62 évre, valamint a közszférában dolgozók járulékának és a magas jövedelmek adójának egyszázalékos növelése. Ezenkívül a teljes összegű nyugdíj a jelenlegi 65 helyett ezentúl 67 évtől jár majd, vagy 41 és fél év munkaviszony után.
A 230 városban meghirdetett tüntetések vidéken már délelőtt megkezdődtek, a legnagyobb tiltakozás délután Párizsban zajlik. A szakszervezetek ismét hatalmas részvételre számítanak annak ellenére, hogy Nicolas Sarkozy államfő többször jelezte: a nyugdíjreformot mandátuma legfőbb ügyének tekinti, és a legfontosabb elemein nem hajlandó változtatni.
Kedden a belügyminisztérium szerint 1,2 millióan, a szervezők szerint 3,5 millióan tiltakoztak, s a héten már a gimnazisták és az egyetemisták is csatlakoztak a megmozduláshoz.
Miközben a vitatott törvénytervezetet a nemzetgyűlés már elfogadta, a szakszervezetek azt remélik, hogy az energiaszektorban meghirdetett határozatlan idejű sztrájkkal még nyomást tudnak gyakorolni a szenátorokra a felsőházban szerdára tervezett szavazás előtt.
Péntekre Franciaország mind a tizenkét olajfinomítóját elérte a sztrájkhullám, s ebből tízben szombaton teljesen leállít a termelés - jelezte a Francia Olajipari Unió (UFIP). A dolgozók ráadásul a legtöbb olajtárolót is elfoglalták. Közülük négyet szombat reggel kiürített a rendőrség. Pénteken is négyet foglaltak vissza a hatóságok a tüntetőktől, de sehol nem ütköztek a sztrájkolók ellenállásába, akik elsősorban nem az összetűzést keresik a rendőrökkel, hanem a média figyelmének felhívásával nyomást akarnak gyakorolni az államfőre.
A termelés kedd óta tartó fokozatos leállása a kormányzat szerint még nem fenyegeti üzemanyaghiánnyal az országot. Christine Lagarde gazdasági miniszter egy szombati rádióinterjúban elmondta, hogy az országnak több hétre van tartaléka az olajtárolókban, s egyelőre nem lehet üzemanyaghiányról beszélni. Azt viszont elismerte, hogy a 3 ezer benzinkútból 230 azért volt kénytelen bezárni, mert elfogyott a benzin, illetve a gázolaj, és nem kapnak utánpótlást.
A kormány ugyanakkor egyelőre kizárta, hogy a nagy nemzetközi válságok esetére fenntartott stratégiai tárolókat megnyissák. Azokban megközelítőleg 98 napra elegendő készlet áll rendelkezésre.
A párizsi repülőterek viszont jelezték: ha folytatódik a sztrájk, már a jövő hét elején kerozinhiány léphet fel, miután a repülőtéri tárolókat ellátó olajvezetékek péntek óta "csak időnként" működnek, mert általában nem érkezik a csőbe olaj. A környezetvédelmi minisztérium szóvivője elismerte, hogy a legjelentősebb francia repülőtérnek, a Roissy-Charles de Gaulle-nak - ahonnan a Malév közlekedteti párizsi járatait - hétfő estig vagy keddig van üzemanyag-tartaléka. Azt követően csak többszöri leszállással lesz megközelíthető a francia főváros: a repülőgépeknek útközben is kell majd esetleg tankolniuk, hogy visszafele is legyen elég üzemanyaguk.
Közben a vasutasok által kedden meghirdetett határozatlan idejű sztrájk is folytatódik: szombaton a belföldi vonatoknak kétharmada indult el, a nemzetközi vonatokat kevésbé érinti a munkabeszüntetés.
A szakszervezetek és az ellenzéki Szocialista Párt is azt kéri a kormánytól, hogy függessze fel a nyugdíjreform szenátusi vitáját és indítson arról tárgyalásokat, hogy a nyugdíjkorhatár megemelése nélkül milyen más módon lehetne kipótolni az állami nyugdíjpénztár deficitjét az újraelosztáson alapuló nyugdíjrendszer megtartása érdekében. Egy szombaton nyilvánosságra hozott felmérés szerint ezt a franciák 57 százaléka is támogatja, de a reform újratárgyalásának lehetőségét Eric Woerth munkaügyi miniszter pénteken kizárta. A szakszervezetek jövő hét keddre hirdettek újabb országos tiltakozónapot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.