A régióban súlyos az elmaradás, a közlekedésfejlesztés kiugróan költséges, az állami források erre nem elegendők, szükség van a magánbefektetők bevonására – emelte ki Siim Kallas közlekedésügyekért felelős EU-biztos. A legjobb finanszírozási módszer szerinte a PPP, vagyis a közszféra és a magántőke együttműködése, ahhoz viszont, hogy a projekt vonzó legyen a befektetők számára, az államoknak három fontos tényezőt biztosítaniuk kell. Egyrészt a politika és az üzleti világ váljon el egymástól, legyenek tiszta, világos üzleti körülmények és sikeres privatizáció. Másrészt építsék le a bürokráciát, mivel jelenleg ennek a mérete riasztóan hathat több potenciális partnerre is. Végül pedig biztosítsanak hosszú távon is stabil körülményeket, ne változzon minden állam közlekedési stratégiája minden egyes kormányváltás után.
A transzeurópai közlekedési hálózat szükségességét hangoztatta Jerzy Buzek, az Európai Parlament elnöke, kiemelve: ennek kiépítésével mintegy két év csúszásban van az EU. A következő három évben 14 milliárd eurót terveznek fejlesztésre költeni, de ezt az összeget szinte teljes egészében a meglévő közutak és vasutak modernizációjára fordítják majd. Philippe Maystadt EIB-elnök ellenben egyértelműen a vasutat jelölte meg fő prioritásként, ezen belül is elsősorban a gyorsvasutak építését. Közép-
Európa ezen a téren is jelentős lemaradásban van: a legnagyobb EU-tagállamok közül egyedül Lengyelországban nincs gyorsvasút, és a térség kisebb országait is elkerülték az eddigi fejlesztések.
A legnagyobb problémát azonban a finanszírozás okozza, hiszen valamilyen módon motiválni kell a magánbefektetőket. A lengyel kormányt képviselő előadók saját példájukon általános közép-európai problémákra mutattak rá. Többször is leszögezték: az elviekben jól működő PPP-konstrukció a gyakorlatban nem elégítette ki minden várakozásukat. Ennek egyik legfőbb oka az lehet, hogy az állam nagyobb garanciát vállalt, mint amilyen megérte volna. Emellett a válságban felül kellett vizsgálni a finanszírozást, és most is olyan megoldást kell keresni, amely nem növeli a költségvetési hiányt. Mint ismert, Az Orbán-kormány Magyarországon majdhogynem „üldözi”a PPP-t.
ENERGIAÜGYEK
A fórum másik témája az energiaügy volt, ebben Közép-Európának – földrajzi helyzetéből adódóan – szintén kiemelt szerepe van. Günther Oettinger energiaügyekért felelős EU-biztos szerint hosszú távon itt is szükséges bevonni a magántőkét. Ennek némileg ellentmond az, hogy míg az EIB a legtöbb projektet legfeljebb 50 százalékban támogatja, addig az energiacélok megvalósítását akár 75 százalékig is hajlandó finanszírozni. Az EIB-elnök ehhez azt is hozzátette: a térségben több helyen is gondot okozott, hogy egyes projektek nem voltak gazdaságosak vagy legalább megtérülők, pedig az EIB csak az ilyeneket támogatná.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.