- Hogyan értékelné az Európai Unió elmúlt két évben végrehajtott válságkezelését?
- Különböző szervezetekről van szó, ha az EU-ról beszélünk. Itt van például az EKB, amely szerintem nagyon sikeres válságkezelést mutatott fel, nagyon gyorsan biztosította a likviditást, és mindezt fenntartható módon. Egy sor nem konvencionális intézkedést is bevezetett, hogy segítsen a krízis leküzdésében. Más szempontból viszont nő az államháztartások szerepe, ez ugyan elsősorban az egyes tagállamok felelőssége, de részben az Európai Unióé is. A fiskális fegyelem sok országban nem volt megfelelő, ezért ezen a téren a teljesítményt mindenképpen javítani kell. Másrészt az EU szintjén számos olyan intézkedést is láttunk, amelyek segítettek a válság leküzdésében. A megnövelt pénzügyi segítség a bajba jutott tagországok – többek között Magyarország – számára is jó példa erre, vagy akár az új stabilitási egyezmény elfogadása.
- Mit gondol, meddig folytatódhat az európai integráció közös költségvetési politika nélkül?
- A közös fiskális politikának egyes elemei már jelenleg is működnek, amit azonban például Van Rompuy, az Európai Tanács elnöke hiányol, az a hatékonyabb koordináció. Nem gondolom, hogy szükség lenne teljesen közösségi szintre emelt költségvetési politikára, azonban mindenképpen ki kell dolgozni egy pontosabban összehangolt rendszer kereteit.
- Van olyan vélemény is, miszerint a pénzpiacok felügyeletének további szigorítása oda vezet, hogy ritkábbak lesznek ugyan a válságok, de egyúttal annál mélyebbek is. Hogyan vélekedik erről?
- Nem igazán tudom ezt a logikát követni, ez olyan, mint ha a betegnek azt javasolnánk, hogy semmiképp se forduljon orvoshoz, mert az hosszabb távon nagyon veszélyes lehet. Feltétlenül meg kell erősíteni a rendszerstabilitást szabályozó elemeket. Az igaz, hogy tökéletes felügyeletet nem tudunk biztosítani, de mindig érdemes tökéletesíteni az alkalmazott módszereket.
- Mi várhat Magyarországra a következő években, főként a pénzügyi likviditás tekintetében, megmarad a mostani szinten, vagy fenyeget esetleg további hullámvölgy is?
- Vendégként nem akarom kommentálni a magyar belpolitikai fejleményeket, de általánosságban annyi elmondható, hogy a következő időszakban a legnagyobb kihívást az államháztartás és a bankszektorok finanszírozása jelenti majd a legtöbb országban. Minden országnak elemi érdeke ezzel kapcsolatban, hogy jó hitelminősítést tartson fenn, és hogy olyan gazdaságpolitikát folytasson, amely fenntartja a stabil piaci bizalmat. A gond az, hogy ha a gazdaság finanszírozási szempontból külső forrásokra hagyatkozik, akkor a külföldi befektetők döntésén múlik, hogy biztosítják-e azt, vagy nem. Nem lehet őket semmire sem kényszeríteni, ezért a megfelelő, stabil körülmények fenntartására kell koncentrálni, ez a legnagyobb kihívás most a tagországok számára.
- Volt egy uniós kezdeményezés egy európai hitelminősítő intézettel kapcsolatban. Hogy állnak jelenleg ezek az előkészületek?
- Valóban folytak erről tárgyalások, de sajnos mindeddig valódi eredmények nélkül záródtak. Nagyon nehéz létrehozni egy új intézetet, amely egyből rendelkezik a feladat ellátásához szükséges hitelességgel. Van egy olyan, direktebb megközelítés is, miszerint a hitelminősítőktől való függőséget kellene csökkenteni. Most ennek lehetőségeiről folyik a gondolkodás az unióban.
- Az ország hitelképességének szempontjából növekedhet az eladósodottság fontossága a következő években?
- Mindenképpen erre számítok, nemcsak az aktuális hiányokat fogják nézni a befektetők, hanem kiemelt jelentőséget tulajdonítanak a GDP-arányos államadósságnak is. Ez azért is lesz így, mert a jövőbeni közterhekre nézve ennek kiemelt jelentősége van. Ezért nagyjából ugyanolyan fontos lesz az adósságkritérium, mint a hiányra vonatkozó uniós előírás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.