BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Csökkenő építőipari jövedelmezőség

Az építőipari munkák hiánya és a megrendelői kör fizetésképtelensége miatt minden második cégnél csökkent a munkaszerződések száma.

Az építőipari cégek 60 százalékának tovább csökkent tavaly az árbevétel-arányos jövedelmezősége (a legtöbb esetben nem haladja meg a két százalékot sem), s zömük arra számít, hogy ez a tendencia az idén is folytatódik – ez derül ki az ágazati szakszövetség reprezentatívnak tekinthető felméréséből. Mindössze a társaságok egyötöde reméli, hogy jövedelmezősége nem romlik tovább.

Az építőipari munkák hiánya és a megrendelői kör fizetésképtelensége miatt minden második cégnél csökkent a munkaszerződések száma. Az ágazat kilátásait ismerve megjósolható, hogy az idén sem lesz jobb a helyzet, sőt az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége által megkérdezettek közül egy-két vállalat azt jelezte, eddig egyáltalán nem kapott megrendelést erre az évre.

A felmérés elgondolkodtató eredménye, hogy tíz cég közül nyolcnak van kinnlevősége. Közülük minden második úgy gondolja – reméli –, hogy a tartozást vagy legalább annak egy részét kifizetik számára. Ugyancsak figyelmet érdemlő, hogy a társaságok véleménye alapján az ágazatban magas szinten állandósult a feketemunka, és a lánctartozások sem mérséklődtek.

A vállalkozások döntő többsége arról számolt be: csak további létszámleépítések révén tud a piachoz alkalmazkodni. Ennek látszólag ellentmondva a társaságok többsége arra panaszkodik, hogy nincs kellő számú és képzettségű szakmunkás a piacon. Különösen nagy a hiány például ácsból, kőművesből és bádogosból.

A fizetések jóval a nemzetgazdasági átlag alatt maradnak az ágazatban, s ez a közeljövőben nem is változik: a megkérdezett cégek nagyobb hányada az elmúlt évben sem hajtott végre béremelést, de az idén sem tervezi ezt. Inflációkövető (5 százalékos) béremelést csupán egyharmaduk tervez.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.