BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A járások és a kormány dönthetnek

Nem csak a polgármestereknek kell teljesen megváltozott szabályrendszerhez szokniuk jövő januártól, amikor hatályba lép az új önkormányzati törvény, az állampolgároknak is át kell gondolniuk, melyik ügyükkel milyen szinthez forduljanak. Egy hete sincs, hogy bemutatták az önkormányzati törvény tervezetét, de már súlyos vitákat szült.

A megyék adósságait átvenné az állam, a városi feladatok drasztikusan átalakulnak, a falvak hátrányba kerülhetnek, a régiók lecsupaszításáért pedig az EU-val is meg kell még harcolnia a kormánynak. A kormány célja világosan láthatóan a központosítás, az állami szint mellett pedig a járásokban születhetnek a legfontosabb döntések, ha minden úgy marad, ahogy azt most tervezik.

Állam

A kormányzat szerepe minden eddiginél fontosabb lesz, az eddiginél sokkal komolyabb beleszólást kaphatnak a települések és a megyék mindennapi ügyeinek intézésébe. Ez utóbbiaktól gyakorlatilag minden feladatot átvesznek, de a megyei intézmények fenntartásánál is többet jelenthet a megyék adósságának átvállalása. A konszolidációs terveket már korábban is felvetették, a törvénytervezet bemutatásakor azonban erről még nem volt szó. Azóta többen is megszellőztették: egyre komolyabbak ezek a tervek. A valódi problémát azonban ez sem oldaná meg, hiszen attól, hogy nem a megye, hanem az állam dolga lenne fizetni, olcsóbbak nem lesznek a szolgáltatások.

Átkerül az államhoz több települési feladat is. Az általános iskolák és a kórházak biztosan, ahogy a gyerekek szociális ellátása is, ám a részletek kidolgozását későbbre ígérik. Ez azt is jelenti, hogy az iskolaigazgatókat is az oktatási államtitkárságon nevezhetik ki a helyi városháza helyett. Érdekes kérdés az, mi történik ott, ahol együtt működik az általános és a középiskola, erre azonban későbbre ígért választ a kormány.

Régiók, megyék

A regionális szintet most is szinte csak az EU-s elszámolásoknál használják, s ez nem változna az új törvény szerint sem. A megyék anyagi helyzete összeomlás közeli, ezen a konszolidáció segítene, s azért, hogy ne maradjanak teljesen feladatok nélkül, a területfejlesztést tennék át hozzájuk. Ez azonban nem valószínű, hogy Brüsszelnek tetsző ötlet lesz. Ezeket a támogatásokat ugyanis az uniós szabályok szerint a régióknak kell elosztaniuk, vagyis még az is lehetséges, hogy az EU-val is meg kell küzdenie a kormánynak a törvény elfogadásáért.

Járások

A magyar közigazgatásba nem csupán visszatér 1983 után újra a járási szint, hanem rögtön a legfontosabbként. A legtöbb döntési jogkört ezek kapják, a településeken most a jegyzőkhöz tartozó munkáknak akár a kétharmadát is átvehetik. Ez lesz azonban az egyetlen olyan egység, ahova nem közvetlen, általános választással kerülnek a vezetők: a járási központok polgármesterei és a kormánymegbízottak irányítanák közösen a területet.

Megyei jogú városok

A 23 legnagyobb vidéki város elvesztené a különleges státuszát, emiatt a székesfehérvári polgármester, Cser-Palkovics András már fel is vállalta a konfliktust Tállai András önkormányzati államtitkárral. A megyegyűléseken az eddigiekkel ellentétben helyet kapnának automatikusan a megyei jogú városok polgármesterei is, ám a többi járásközpont vezetőjével szemben kisebbségben maradnak. Vagyis ha minden a mostani tervek szerint alakul, ettől a közigazgatási beosztástól hamarosan búcsút vehetünk.

Városok

Az eddigi feladataik közül sok átkerül járási vagy állami szintre. A középiskoláikat megtarthatják, az egészségügyből pedig az alapellátás marad ott. A tervek itt is változtak az elmúlt napokban: Hoffmann Rózsa arról beszélt, hogy akár még általános iskolák is maradhatnak városi kézben, ha az önkormányzat vállalja a fenntartást. Adókivetésben nagyobb jogkört kapnak a városok, ez sokat segíthet a mostani hiányok eltüntetésében.

Kistelepülések

Az átalakítás egyértelmű veszteseinek látszanak a legkisebb falvak. A hivatal sok helyről eltűnik, helyette a körjegyzőségekhez hasonlóan, talán járási szinten összefogva zajlik majd az ügyintézés. Segítséget egy új informatikai rendszer jelenthet, ezzel az ígéretek szerint a legtöbb ügyet helyből el lehet majd intézni mégis.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.