BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így tolódhat a választások utánra a telekomadó visszafizetése

Az Európai Bizottság indokolt véleményben fejtette ki azt az álláspontját, hogy a távközlési szektorra kivetett magyar különadó ellentétes az uniós joggal. Tekintettel arra, hogy hasonló ügyben már folyik a bíróság előtti eljárás Franciaország és Spanyolország ellen, a magyar ügyben – a szokásos időigényhez képest – viszonylag gyors bírósági döntés várható – írja a TMC First.

Ha feltételezzük, hogy valamikor 2012 őszén megszületik a francia és a spanyol ügyben az ítélet, akkor 2013 tavaszára tehetjük a magyar telekomadóról szóló döntés meghozatalát. Ha az Európai Bíróság kimondja, hogy a magyar távközlési adó közvetlenül alkalmazandó uniós joggal ellentétes, akkor a magyar jogszabályt minden – további kormányzati aktus nélkül – egyszerűen félre kell tennie a jogalkalmazó szerveknek, így a magyar bíróságoknak és a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnak is.

A félretételi kötelezettség főszabályként visszamenőleges, hiszen már megalkotásakor ellentétes volt a magyar szabály az uniós joggal. Nagy ritkán előfordul ugyanakkor, hogy az Európai Bíróság a fiskális stabilitás követelményére is tekintettel csak a jövőre nézve mondja ki az alkalmazhatatlanságot, ehhez azonban tipikusan az kell, hogy a bíróság elé citált tagállam a döntésig már lépéseket tegyen a jogellenes helyzet megszüntetése érdekében. A kormányzati nyilatkozatok alapján mindenesetre nem ezt a pertaktikát követi a magyar fél – elemez Oszkó Péter cége.

Jelen pillanatban kevés komolyan vehető érvvel rendelkezik a magyar kormányzat, így minden valószínűség szerint elmarasztaló lesz a bíróság döntése. Ezt követően két út áll a magyar jogalkotó előtt. Vagy alkot egy speciális törvényt a telekomadó visszafizetéséről (eddig ezt történt a regisztrációs adóval vagy a nem teljesített ügyletek utáni áfa levonhatóságával kapcsolatos ügyekben), vagy az adózás rendjéről szóló törvény szabályai alapján jár el az adóhatóság.

A kormányzat eddigi kommunikációjával egy olyan megoldás választása is összeférne, hogy az Európai Bíróság elmarasztaló döntése esetén felkéri a magyar állam a telekomcégeket, hogy az arányos közteherviselés érdekében ne kérjék vissza a telekomadó összegét. Ilyenkor persze az érintett cégek az Art. szerint visszaigényelhetik a már megfizetett adót, ennek jogosságát ugyanakkor a kiutalás előtt 45 napig vizsgálhatja a NAV. Ha azt állapítja meg az elsőfokú adóhatóság, hogy a kiutalás valamilyen okból nem teljesíthető, akkor erről határozatot kell hozni, amellyel szemben fellebbezésnek, majd bírósági felülvizsgálatnak van helye.

 A visszautalás jogosságáról döntő jogerős adóhatósági határozat meghozataláig – a lehetséges határidő-hosszabbításokra is figyelemmel – körülbelül fél év is eltelhet. Innentől újabb háromnegyed vagy akár egy év is lehet, amire az elutasító határozatot a bíróság felülbírálja. Mindez oda vezet, hogy ha rosszhiszeműen jár el a NAV, akkor könnyen 2014 közepére, a választások utánra tolódhat a jogellenesnek bizonyuló telekomadó visszatérítése. Minél tovább húzódik persze a visszatérítés ügye, annál több kamatot kell fizetni az adózók számára a költségvetés terhére. A hatályos magyar szabályozás szerint az uniós jogot sértő módon beszedett adó után a jegybanki alapkamat illeti meg az adózót.

 

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.