A kérdés az EU központi javaslattevő-végrehajtó intézményének, az Európai Bizottságnak a kezdeményezésére került az unió legfőbb igazságszolgáltatási fóruma elé.
Magyarországon lakástulajdon vásárlásakor a vevőnek, ha egy másik lakástulajdonát bizonyos időszakon belül eladja, az illetéket nem a vásárolt lakástulajdon teljes értéke, hanem csupán a vásárolt és az eladott lakástulajdon forgalmi értékének különbözete után kell megfizetnie. Ez azonban csak arra az esetre vonatkozik, ha az eladott ingatlan Magyarország területén fekszik - arra nem, ha az EU valamely más tagállamában található.
Az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást indított Magyarországgal szemben, mondván: a magyar szabályozás nincs összhangban az uniós joggal, mert a más tagállamokban lakó és ott ingatlannal rendelkező uniós polgárokat visszatarthatja a magyarországi ingatlanvásárlástól, és ezzel korlátozza e személyeknek az unió területén való mozgását.
Az Európai Bíróság egyfelől megállapította, hogy a vitatott magyar szabályozás valóban visszatarthat külföldi ingatlantulajdonnal rendelkező személyeket a Magyarországon történő letelepedéstől.
Ugyanakkor azonban rámutatott arra, hogy a vagyonszerzési illeték az ingatlan megszerzésére fordított forrásoknak mindig csak azon részét terheli, amelynek tekintetében korábban még nem történt illetékfizetés. Az illetékkedvezményben tehát csak azok a források részesülhetnek, amelyek után korábban Magyarországon már megfizették az illetéket. Ezért a bíróság megállapította, hogy a magyar szabályozásban közvetlen kapcsolat van a nyújtott illetékkedvezmény és a korábbi illetékteher között. Márpedig egy ilyen, az adóteher és a kedvezmény szimmetriáján alapuló szabályozást alapjaiban borítaná fel annak megengedése, hogy olyan személyek is illetékkedvezményhez jussanak, akik korábban ezt az illetéket még nem fizették meg.
Az Európai Bíróság mindezek alapján leszögezte: az unió területén való szabad mozgás korlátozását igazolja az a körülmény, hogy Magyarország a kérdéses illeték kivetésére vonatkozó szabályozási rendszer - végső soron pedig az egész adórendszer - koherenciájának a megőrzésére törekszik.
Azzal az érveléssel kapcsolatban, amely szerint elképzelhető, hogy egy másik tagállamban lévő lakástulajdon megszerzésekor a vevőnek ezen államban is a Magyarországon megfizetendő illetékhez hasonló illetéket kellett lerónia, a luxembourgi székhelyű ítélkező fórum hangsúlyozta: az uniós jog fejlődésének jelenlegi szakaszában a tagállamok az adózás területén bizonyos autonómiával rendelkeznek, és így nem kötelesek saját adórendszerüket a többi tagállam különböző adórendszereihez igazítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.