A nemzetközi hitelezők semmire sem értékelik, ha a kormány „nemkonvencionális” eszközökkel próbálja elérni a konvergenciacélokat – válaszolta a Világgazdaság kérdésére Tatha Ghose, a Commerzbank régiós elemzője, aki szerint az ország iránti bizalom visszaszerzésének egyetlen módja, ha az ágazati különadók kivetése helyett a hagyományos adókat emelik, és számottevően csökkentik az állami kiadásokat. Jelenleg azonban nem várható, hogy a kormány egy hagyományos „EU-stílusú” csomag mellett kötelezné el magát. A tranzakciós adó a befektetők körében nem kelt majd különösebb megütközést – véli Ghose –, mivel ők már hozzászoktak a budapesti kabinet ad hoc megoldásaihoz, de Magyarország adósbesorolását nyomás alatt tarthatja, és ütközhet több, az európai bankszektorra vonatkozó uniós irányelvvel is.
Mérföldkő lehet a magyar gazdaságpolitika megítélésében az, hogy a konvergenciaprogram betölti-e szerepét, azaz megnyugtató, az Európai Bizottság által is elfogadható gazdaságpolitikai akciótervet ad arra, hogy miként tartható 2013-ban és 2014-ben 3 százalék alatt az államháztartási hiány – összegezte Török Zoltán, a Raiffeisen vezető elemzője. A szakember a Világgazdaságnak elmondta: míg az előző, egy évvel ezelőtti program középtávon 3 százalék körül gazdasági növekedéssel számolt, addig az idén már sokkal szerényebbek a kilátások, és jövőre az ígéretek szerint megkezdődik a különadók kivezetése is. 300-400 milliárd forintos hiányt kell betömni: az állam vagy magától vesz el, vagy a lakosságtól, vagy újból a vállalati szférától, akár újabb nemkonvencionális lépésekkel. Ilyen lehet a banki tranzakciós adó, amely nem kizárt, hogy az uniós jogharmonizáció tekintetében aggályokat vet majd fel – egy 2004-ben Belgiumban kivetett hasonló adóról kiderült, hogy ellentétes a közösségi joggal –, és félő, hogy a nemzetgazdasági miniszter által vázolt áfa-ötletek sem állják ki az uniós próbát. A kiadási oldalon a Széll Kálmán terv jó irányt jelölt ki, a kormány emellett hivatkozhat az önkormányzati rendszer átalakításával kapcsolatos racionalizálásból származó megtakarításokra is – véli a Raiffeisen vezető elemzője.
Nem vár elsöprő sikert a konvergenciaprogramtól Gárgyán Eszter, a Citi budapesti elemzője, aki szerint a kiadáscsökkentő intézkedések sorában a már korábban bejelentett minisztériumi zárolások mellett a gyógyszerkassza és a közösségi közlekedés támogatásának csökkentése szerepelhet, a bevételeket pedig feltehetően a pénzügyi tranzakciós adó mellett az elektronikus útdíj bevezetésével tervezi növelni a kormány. Ezeknek borítékolhatóan nem lesz kedvező a fogadtatása – a minisztériumi zárolások esetében kétséges a teljes körű végrehajthatóság, a tranzakciós adó miatt pedig csökkenhet a magyar bankrendszerben a szabad likviditás –, ami tovább ronthatja az IMF-fel való megállapodás esélyét, és növeli annak kockázatát, hogy az Ecofin júniusban nem vonja vissza a kohéziós alapok részleges befagyasztásáról hozott döntését. Mindez rossz pillanatban, akkor érné a magyar gazdaságot, amikor kissé inog a befektetők bizalma a magyar eszközök iránt: a kötvényhozamok emelkednek, az euró/forint árfolyam pedig emelkedő sávban van. Gárgyán Eszter szerint nem kellene tartani egy esetleges erőteljesebb kiigazításnak a GDP-re gyakorolt negatív hatásától – az alacsonyabb forrásköltségek és a bizalom helyreálltával újrainduló beruházások ugyanis ezt ellensúlyozhatnák.
Egy második Széll Kálmán-tervre, a minisztériumi zárolások „stratégiáján” túlmutató, fenntartható makropályát bemutató programra számít Orbán Gábor, az Aegon Alapkezelő kötvényportfolio-menedzsere, aki a Világgazdaságnak elmondta: optimizmusát mindenekelőtt az a meggyőződése táplálja, miszerint a kormány is törekszik a hiteltárgyalások feltételeinek megteremtésére, illetve a túlzottdeficit-eljárás lezárására. A szakember szerint a banki tranzakciós adót nem biztos, hogy eleve elutasítja az Európai Bizottság, mivel azonban nem szokványos adóról van szó, nagyon fontos, hogy milyen formában vezeti be a kormány. A legfontosabb feladat, hogy ne a készpénzforgalom amúgy is magas arányát – és ezzel a szürkegazdaság súlyát – növelje. Az áfával kapcsolatos miniszteri elképzelések, amelyek nem feltétlenül mutatnak az egyszerűbb adórendszer irányába, Orbán Gábor szerint azt célozhatják, hogy a társadalmi érzékenységet figyelembe véve tegyék igazságosabbá azt a rendszert, amelyben a több mint egymillió minimálbéres egy részének feltehetően olyan jövedelme is van, amely után nem fizet adót. A személyi jövedelemadó rendszerének felülvizsgálatát mindezek alapján az Aegon szakembere nem tartja valószínűnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.