Berlinben minden valószínűség szerint már elkészült az a stratégia, amely azt vázolja fel, hogy Angela Merkel miként tud majd együttműködni az eurózóna adósságválságának kezelésében a francia szocialisták államfőjelöltjével. A legfrissebb, pénteken publikált közvélemény-kutatási felmérések szerint ugyanis Francois Hollande 52,5-53,5 százalékos támogatottságra számíthat az elnökválasztás második fordulójában, míg a jelenlegi államfő, a konzervatív Nicolas Sarkozy 46,5-47,5 százalékot kaphat.
Hollande győzelme esetén a kancellár és Sarkozy szoros együttműködését kifejező Merkozy-tandem helyett várhatóan majd nem beszélhetünk a Merklande-párosról, ugyanis a szocialista politikus egyértelművé tette, hogy szakítani kíván a Merkozy-tandem azon törekvésével, amely az európai adósságválságot főként a tagállami költségvetési politikák szigorításával kívánta kezelni.
Hollande ennek megfelelően átírná a Merkozy-páros által életre hívott uniós fiskális paktumot. A szocialista politikus egyértelművé tette: a legfeljebb 0,5 százalékos strukturális hiányt engedélyező szerződést csak akkor ajánlja majd ratifikációra a parlamentnek, ha a paktumot kiegészítik a gazdasági növekedésre és a foglalkoztatás bővítésére vonatkozó pontokkal. Merkel azonban leszögezte: nem hajlandó a fiskális paktum újratárgyalására. A modus vivendi az lehet, hogy a fiskális paktum mintájára az uniós állam- és kormányfők egy növekedési paktumot is tető alá hoznak majd. Mindenestre Merkel azt is leszögezte, hogy a gazdasági bővülést nem a Hollande által propagált állami kiadások növelésével, hanem strukturális reformokkal kell elérni.
A szocialista jelölt a fiskális paktum azon pontja ellen is támadást intézett, amely német mintára azt írja elő, hogy a tagországok alkotmányában rögzíteni kell az adósságfékre vonatkozó aranyszabályt, szerinte ez csupán „PR-fogás”. Hollande nem csupán a fiskális paktummal kapcsolatos nézetei miatt húzhatja ki a gyufát Berlin szemében, hanem mert felmelegítette a Merkel által elutasított közös euróövezeti kötvény ügyét is. Mindenestre Hollande a kezdeti, az államadósságok kamatainak közösségesítésére vonatkozó tervekkel ellentétben már csak azt kívánja elérni, hogy eurókötvényekkel finanszírozzanak uniós szintű, növekedésösztönző, munkahelyteremtő beruházásokat.
Hollande nem véletlenül tette kampánya központi elemévé a növekedést és a munkahelyteremtést ösztönző javaslatait, ugyanis a francia GDP az első negyedévben stagnált azután, hogy már az előző három hónapban is csak 0,2 százalékkal bővült. Emellett az utóbbi hónapokban egyre emelkedő munkanélküliség mértéke elérte a 10 százalékot.
Míg a francia elnökválasztás eredménye a fiskális paktumot, addig a görög parlamenti választás a német irányítás által Athén számára összeállított második nemzetközi mentőcsomagot, illetve az annak fejében vállalt megszorítások végrehajtását veszélyezteti. Az elmúlt évtizedek legkiszámíthatatlanabb kimenetelű voksolás tétje ugyanis gyakorlatilag az, hogy az IMF-EU-hitelcsomagot elfogadó nagy pártok képesek-e lesznek kormányt alakítani, vagy az egyre erősödő kis euroszkeptikus pártok akkora befolyáshoz jutnak az athéni parlamentben, hogy megtorpedózzák a nemzetközi hitelmegállapodást.
A közvélemény-kutatások szerint a hitelcsomagot elfogadó konzervatív Új Demokrácia (ND) nyeri meg a választást, azonban a 22 százalékos támogatottsággal bíró párt szinte biztosan nem tud majd egyedül kormányt alakítani. Várhatóan így a 18 százalékos támogatottsággal rendelkező, a hitelmegállapodást szintén támogató baloldali PASZOK-kal alakít majd nagykoalíciót, bár az ND vezére, Antonisz Szamarasz a kampányban világossá tette: nem kívánják folytatni a jelenlegi, hárompárti szakértői kormányban meglévő koalíciót a szocialistákkal. Előrejelzések szerint a két nagy párton kívül további nyolc politikai erő juthat be a törvényhozásba, amelyek közül hét párt – köztük neonáci, illetve szélsőbalodali tömörülések – elvetik a mentőcsomagot, illetve az annak fejében vállalt megszorításokat.
Az előzetes elemzői értékelések szerint a legvalószínűbb forgatókönyv az, hogy nagykoalíció jön létre az ND és a PASZOK között, amit majd Szamarasz vezet. Ebben az esetben sem könnyebbülhet meg azonban Merkel, mivel az ND-vezér is előzetesen azt közölte, hogy újratárgyalná a hitelmegállapodás egyes részeit.
A harmadik Merkel politikáját befolyásolható voksolást az észak-németországi Schleswig-Holsteinben tartják, ahol új tartományi törvényhozást választanak. A voksolás azért fontos a kancellár számára, mert pártja, a CDU azzal a liberális FDP-vel kormányoz együtt az észak-német tartományban, amely a legfrissebb előrejelzések szerint nem biztos, hogy átlépi a parlamentbe jutáshoz szükséges ötszázalékos küszöböt. Az ellenzéki szociáldemokrata SPD pedig fej-fej mellett áll a CDU-val az előrejelzések szerint. Ha az SPD megszerzi Schleswig-Holsteint, akkor pedig már a baloldali párt kezén lesz több tartomány, ami a szövetségi szintű politikát is befolyásolhatja.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.