A politikus úgy fogalmazott, hogy a módosítási tetvezet – a napvilágra került változata alapján - brutálisan kitágítja majd azoknak az eseteknek a körét, ahol nem kell vizsgálni, hogy a kisajátítással elért közösségi haszon és a tulajdonelvonással okozott kár milyen arányban áll egymással.
Az ellenzéki politikus szerint a kiemelt beruházások esetében a tervezet automatikusan feltételezi, hogy a beruházás haszna minden, a tulajdonelvonással járó kárt felülír. Schiffer András ezt úgy értelmezte, hogy ezután senkinek a vagyona nem lehet biztonságban, mert a kiemelt beruházások során a kormány mérlegelés nélkül kisajátításra ítélheti bárki ingatlanjait.
Szavai szerint a 98 százalékos különadó megalkotása, a korengedményes és rokkantnyugdíjak elvétele valamint a magán-nyugdíjpénztári „einstand” végrehajtása után a kormány most kiteljesíti azt a politikát, amelyik alapvetően rendíti meg az emberek biztonságérzetét. Aki ebben az országban vállalkozni vagy befektetni akar, az nem láthat maga körül kiszámítható környezetet - mondta.
A tervezet üzenetének nevezte azt is, hogy a jogalkotás teljes egészében a „Fidesz-körüli oligarchák akarata szerint zajlik”. Véleménye szerint ezt bizonyítja, hogy az építési és településfejlesztési törvény folyamatban lévő módosítása valamint a kisajátítási törvénymódosítás tervezete is ugyanazt a célt szolgálja: „tisztára seperni az utat a Fidesz-közeli oligarchák és a kedvezményezett multinacionális cégek előtt”.
A kisajátítási törvény nemrég benyújtott tervezete szerint az eljárások gyorsítása és egyszerűsítése érdekében változtatnának a fő szabályokon. Így például a lakások kisajátításakor is a pénzbeli kártalanítás lesz a főszabály a cserelakás biztosítása helyett. A módosítás indoklása ezt úgy magyarázza, a kisajátítások idejét nagyon elhúzta az a gyakorlat, hogy a felajánlott cserelakásokat rendre visszautasították az érintettek. A módosítás tervezett hatályba lépésétől, jövő év július 1-jétől elég lesz felajánlani a cserelakást, és ha a szakértő szerint az megfelelő, de a tulajdonos nem fogadja el, automatikusan pénzt kap a kisajátított.
Az indoklás idézi az Alkotmánybíróság 2005-ös határozatát: a kisajátítás csak akkor lehetséges, ha a közérdekű cél másként nem valósítható meg, ugyanis az állam ilyenkor közhatalmi eszközzel vonja el másnak a tulajdonát, ami csak törvényi garanciák mellett történhet. A tervezet megszüntetné azt az előírást, hogy a kisajátításnál a közösségi előnynek nagyobbnak kell lennie a tulajdon elvonásával okozott kárnál, ha az abban felsorolt okok miatt történik a kisajátítás.
A Schiffer András által is említett kivételi listában szerepel a kiemelt beruházás, melyet törvény vagy kormányrendelet nyilvánít ilyenné, illetve az autópálya- és vasútépítés. A tervezet felveszi a kisajátítási célok közé a Natura 2000 területeket is. Aki itt nem megfelelően műveli a földjét, attól az kisajátítható.
Rendezi a tervezet a kisajátított ingatlanon lévő jelzálog sorsát is. Az új szabály szerint a jelzálogjogosultnak és az ingatlan tulajdonosának kell megállapodnia a jelzálog sorsáról, így az átvihető az új lakásra is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.