A globális gyáripari mutató csaknem fél év óta első emelkedése citybeli elemzői vélemények szerint ugyanakkor "biztató". A Morgan Stanley bankcsoport londoni befektetési részlegének közgazdászai hétfői összesítésükben közölték, hogy az általuk számolt - Oroszországot, Törökországot és Dél-Afrikát is tartalmazó - felzárkózó térségi BMI-kompozit szeptemberben éppen a növekedés és a visszaesés mezsgyéjét jelző 50,0-es értéken stagnált, az átlagon belül azonban alulteljesítő volt Közép- és Kelet-Európa feldolgozószektora.
A lengyel és a cseh BMI-mutató csökkent, és a térség összesített aktivitási mérőszámának valamelyes emelkedését kizárólag a magyar beszerzési menedzserindex megugrása vezérelte - hangsúlyozták a ház szakértői.
A Morgan Stanley londoni szakelemzőinek véleménye szerint azonban - jóllehet a meredek emelkedéssel 52,5-re javult múlt havi magyar jelzőszám "figyelemreméltó" - a magyar gyáripari aktivitásmérő volatilitását mutatja, hogy az átfogó index augusztusban csaknem ugyanilyen mértékben esett. A cég elemzői szerint ezt a szeszélyes ingadozást a jelhez kapcsolódó "magas zajszint" okozza, amely rendszeresen megnehezíti a magyar BMI-mutató értelmezését.
A Goldman Sachs (GS) bankcsoport londoni felzárkózó piaci elemzőinek hétfői értékelése szerint "biztató hír" a magyar feldolgozószektor kilátásait illetően, hogy szeptemberben megugrott a magyar BMI-mutató, és a harmadik negyedévi átlag jórészt megfelelt a második negyedévinek.
A GS közgazdászai is azt emelték ki azonban, hogy a magyar BMI-adatok volatilisek, és eltérő módszertannal számolják, emellett a régió egészéhez mérve erőteljes magyar aktivitási mérőszám a ház szerint "valamelyest ellentmond" a "meglehetősen gyenge" ipari termelési adatoknak.
Az egyik legnagyobb londoni gazdasági-pénzügyi elemzőcég, a Capital Economics közgazdászai szerint az adatok alapján úgy tűnik, hogy Lengyelországban és Csehországban mélyül az ipari szektor recessziója.
A ház szerint a hétfőn közétett térségi BMI-adatsorból az "az ismerős kép bontakozik ki", hogy Oroszország és Törökország termelőüzemei jobban boldogulnak a súlyosbodó euróövezeti recesszió közepette, mint a lengyel és a cseh gyáripar. Ezt jelzi, hogy az orosz BMI-mutató négyhavi, a török öthavi magasságba emelkedett szeptemberben, a lengyel index ugyanakkor három éve nem mért mélységbe süllyedt.
A szoros beszállítói kapcsolatok azt jelentik, hogy ha "Nyugat-Európa tüsszent, Közép-Európa náthás lesz, sőt a jelenlegi konkrét esetben súlyos influenzát kapott" - fogalmaznak elemzésükben a Capital Economics londoni szakértői.
A ház szerint a függés mértékét jelzi, hogy a teljes BMI-mutatón belül az exportrendelések részindexe Lengyelországban fél éve, Csehországban egy éve a növekedés és csökkenést határát jelentő 50-es érték alatt van.
Törökország és Oroszország sem immunis az euróövezeti problémákra, ám kevésbé vannak kitéve a valutauniós gondoknak, mint Közép-Európa. Ezt jól mutatja, hogy az euróövezetbe irányuló export Csehország hazai össztermékének (GDP) több mint a 40 százalékát, Lengyelországénak pedig hozzávetőleg a 35 százalékát teszi ki, ugyanakkor sem Oroszország, sem Törökország esetében nem éri el a 10 százalékot az euróövezeti export GDP-arányos értéke - hangsúlyozzák hétfői értékelésükben a Capital Economics londoni elemzői.
A JP Morgan pénzügyi szolgáltató csoport, amely minden hónapban közzéteszi a legnagyobb nemzetgazdaságok feldolgozó ágazatainak egyéni teljesítményadataiból összesített, a világgazdaság egészére kivetített saját beszerzési menedzserindexét, szeptemberről szóló hétfői felmérésében kimutatta, hogy az általa képzett globális mutató a múlt hónapban 0,8 ponttal 48,9-re emelkedett.
A JP Morgan szakelemzői szerint jóllehet ez még mindig igen alacsony érték - éves szinte számolva a globális ipari termelés 3 százalékos visszaesésének felel meg -, a világgazdaság gyáripari aktivitását mérő jelzőszám azonban öt hónapja most első ízben emelkedett, és ez azt jelzi, hogy a szektor kilábalóban van "egy szokatlan és elhúzódó visszaesésből".
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.